Forum-arkiv

 Velkommen til arkivet

Her finder du arkiverede artikler og forumtråde fra Naturbasens nu lukkede hjemmeside "Danmarks Fugle og Natur".

Du kan benytte det nye forum "Artsbestemmelse", hvis du har brug for hjælp til identifikation af dyr, planter eller svampe fundet i Danmark.

Opret ny artsbestemmelse

16. oktober 2018

Hvilket træ (prunus)?

Jeg cyklede en årgang dagligt på en cykelsti, hvor nogle flotte, lave træer overhang stien. Om efteråret bar de en masse små mørke (næsten sorte), runde frugter. Hen på efteråret – jeg husker det i hvert fald ikke som tidligere end starten af oktober – tabte træerne disse frugter. De lå på cykelstien i store, smattede sortlilla/meget mørkerøde pøle, fyldt af frugtenes sten. Efter jeg er begyndt at interessere mig mere for træer, har jeg spekuleret meget over, hvad disse mon har været for nogle.

I går tog jeg forbi stedet for at kigge nærmere, og jeg tænker, at det må være prunus af en art, umiddelbart fuglekirsebær eller mirabel (?). Men jeg troede at ingen af disses frugter blev så mørke, altså næsten sorte, og bestemt ikke at disse stadig bærer frugt ind i oktober. Sandt skal det siges, at der heller ikke var nogen frugter på træerne i går, og ikke engang på stien. Det eneste tydelige spor på disse jeg kunne finde, var nogle få rynkede eksemplarer i græsset i skyggen, ellers var der kun sten tilbage. Men har alt ikke været mindst nogle uger foran i år pga. den udsædvanlige sommer?

Hvorom alting er ser I her et par billeder, og så er jeg dybt taknemmelig over for den, der evt. kan identificere træet for mig :-) Tak!



Foto: Eric Hoffmann

De senest indberettede arter i Naturbasen: