Forum-arkiv

 Velkommen til arkivet

Her finder du arkiverede artikler og forumtråde fra Naturbasens nu lukkede hjemmeside "Danmarks Fugle og Natur".

Du kan benytte det nye forum "Artsbestemmelse", hvis du har brug for hjælp til identifikation af dyr, planter eller svampe fundet i Danmark.

Opret ny artsbestemmelse

30. oktober 2018

Focus - micro kalibrering

Jeg er stødt på et par tidligere tråde her på Forum vedr. emnet om fokuseringsproblematik, men vil gerne starte en ny en tråd med fokus på micro justering. Her på tråden fra d. 19-02-2018,

www.fugleognatur.dk...show_message

kommenteres der på Freddy Ottosens problemer med at opnår skarphed i sine billeder ( fokusproblematik ). Jeg er lidt i samme situation og forsøger også at opnå skarpe fuglebilleder med udstyr der ikke helt vælter ens budget. Jeg har netop investeret i et Nikon D 500 samt en Tamron 150 – 600 mm G2, og er i og for sig tilfreds med begge dele. Den lille form for uskarphed der måtte være tilskriver jeg personen bag kameraet ( mig selv ), men så hørte jeg, at der var noget som hed micro kalibrering. Jeg har i dag foretaget en sådan micro kalibrering efter bedste evne. Det tog noget tid samt at finde plads til at få den rigtige afstand i forhold til brændvidden. De tal jeg er kommet frem til er sat op i tabellen nedenfor. Det der så er det store spørgsmål for mig er, hvilket / hvilke tal skal jeg indtaste i kameraet ? Det eneste jeg har kunnet finde om specifikt teleobjektiver er, at man bør indsætte det tal ( Average værdien ) på den brændvidde man oftest vil benytte sig af. I mit tilfælde vil jeg nok satse på omkring de 400 mm – altså minus 2.0. Som Mads Syndergaard også pointerer vil det være hensigtsmæssigt kun at zoome til ca. 500 mm, og ikke fuld zoom på til de 600 mm, hvilket jer er meget enig i. Opsætning på D 500 kameraet er AF-C - Grp focus ( med AF ON til single point ) – A prioritet - Auto ISO . Hvorfor der er minus tal på alle brændvidder ud til og med 400 mm og så pludselig plusværdier på kun 600 mm undrer mig. Det kunne måske være en ide at tage gennemsnittet af de 4 Av værdier, hvilket vil give minus 1.0, og så indtaste det ? Eller blot holde mig til de minus 2.0 for 400 mm ? Vil det i sidste ende komme an på en masse prøveskud og så se resultaterne derud fra ?

Billede vedhæftet hvor jeg synes der lige mangler den sidste skarphed. Focus punktet ligger nok forkert. Jeg fornemmer det er på bladet i baggrunden til højre for fuglen eller ?

De bedste hilsner,

Torben

150 mm 300 mm 400 mm 600 mm

-2 -2 -0 +8

-2 -4 -3 +8

-2 -4 -3 +4

-2 -4 -2 +8

-1 -5 -2 +6

-2 -6 -5 +8

-2 -6 -3 +8

-1 -4 -1 +8

-2 -5 0 +9

-3 -4 -1 +6

Av -1.9 Av -4.4 Av -2.0 Av +7.3







Foto: Torben Back Sørensen

De senest indberettede arter i Naturbasen: