Forum-arkiv

 Velkommen til arkivet

Her finder du arkiverede artikler og forumtråde fra Naturbasens nu lukkede hjemmeside "Danmarks Fugle og Natur".

Du kan benytte det nye forum "Artsbestemmelse", hvis du har brug for hjælp til identifikation af dyr, planter eller svampe fundet i Danmark.

Opret ny artsbestemmelse

17. november 2018

Hvilken Entomobrya?

I området med Kirtel-Natskygge ved Dybbølsbro er der mange af disse behårede og ret utegnede springhaler. Mit eget bedste bud er noget i stil med Entomobrya marginata, som passer nogenlunde med farve og (mangel på) tegning.

I enden nylig tråd mente Arne Fjellberg, at det kunne være Willowsia nigromaculata, da han syntes at kunne ane skælbeklædning på billedet. Nu har jeg taget en del billeder af, hvad jeg formoder er en og samme art. De små, yngre? dyr er mest olivengrønne elle lysebrune, mens de større er mere mørkebrune, alle med en kraftig behåring. Jeg kan dog ikke få øje på nogen skælbeklædning og tvivler på, det kan være Willowsia´en.

Her er en række billeder af forskellige eksemplarer fra de seneste par dage i lettere tilfældig rækkefølge.

Vh Poul


Foto: Poul Ulrik

De senest indberettede arter i Naturbasen: