Forum-arkiv

 Velkommen til arkivet

Her finder du arkiverede artikler og forumtråde fra Naturbasens nu lukkede hjemmeside "Danmarks Fugle og Natur".

Du kan benytte det nye forum "Artsbestemmelse", hvis du har brug for hjælp til identifikation af dyr, planter eller svampe fundet i Danmark.

Opret ny artsbestemmelse

1. februar 2019

Tre nye springhaler for DK

Entomobrya nigrocincta (Denis, 1927)

Entomobrya schoetti (Stach, 1922)

Heteromurus major (Moniez, 1889)

I november 2018 blev jeg opmærksom på en lille bestand af den småsjældne plante Kirtel-Natskygge (Solanum nigrum ssp. schultesii) ved Dybbølsbro, hvor der skal bygges en ny IKEA. Planterne var meget frodige, indtil den første nattefrost satte ind, og der var - især på dem - et mylder af smådyr. Udover den sjældne blomstertæge, Dicyphus constrictus, bemærkede jeg den 13. november, at der, blandt de mange springhaler, var en del små orangegule, som jeg tænkte, det ville være en god idé at kigge lidt nærmere på.

Jeg blev overrasket over at erkende deres flotte tegning, da jeg fik fotograferet nogle af dem. Det var nemt at finde billeder af tilsvarende dyr på nettet, men da der var nogen navneforvirring med hensyn til, hvorvidt arten hedder Entomobrya atrocincta eller E. nigrocincta (udover en ret lignende art, E. clitellaria), lavede jeg for en sikkerheds skyld en tråd på fugleognatur:

www.fugleognatur.dk...show_message

Her blev det hurtigt fastslået, at det var hanner af Entomobrya nigrocincta. Arne Fjellberg foretrækker det pågældende navn, som tilsyneladende også er det mest anvendte i Europa. Arten har en seksuel dimorfisme, hvor hanner og hunner ser meget forskellige ud. Hannerne er nemme at bestemme, men hunnerne kan - iflg. Arne Fjellberg - kun skelnes fra E. multifasciata på mikroskopiske detaljer. Pudsigt nok fandt Arne ingen hunner blandt de fremsendte eksemplarer, han var så venlig at undersøge, men det må bero på tilfældigheder, da der var hanner i massevis!

Blandt springhalerne, indsamlet på urter i området, var også mange anonymt udseende, brunviolette Entomobrya, som heller ikke umiddelbart matchede med nogen kendt dansk art, omend E. marginata ligner. De kryptiske dyr medførte en ny tråd:

www.fugleognatur.dk...show_message

Det var en hårdere nød at knække. Jeg havde indsamlet lidt blandet materiale på lokaliteten i november/december og fotograferet en del af dyrene, som blev sendt videre til Arne, der endnu en gang var yderst behjælpelig. Efter at have konfereret med Baquero i Spanien, mistænktes Entomobrya schoetti, så dyrene blev sendt videre til Jordana/Baquero til nærmere undersøgelse. Heldigvis kom prøven velbevaret gennem juleposten, og Arne Fjellberg fik et bekræftende svar fra spanierne så sent som i går. Han ønsker tillykke og skriver i store træk, at de mystiske danske Entomobrya er kompatible med arten schoetti. De fandt nogen afvigelse i chaetotaxien, men artskomplekset er næppe så gennemstuderet, at de kan sige, om dette er indenfor variationsbredden, eller om det repræsenterer en anden - ukendt - art. Indtil videre kan den kaldes E. schoetti.

Som det fremgår af ovennævnte tråd, var der yderligere én - muligvis to - arter i prøven til Arne, som vist ikke tidligere er observeret her til lands:

Heteromurus major, som med sin sølvskinnende skælbeklædning meget ligner en Tomocerus, men mucro (spidsen af springgaflen) er kort som på Entomobrya, og det 4. antenneled er ikke langt som hos tomoceriderne. Det 3. bagkropsled er desuden ca. 1,5 x så langt som det 4. (mere end dobbelt så langt hos Entomobrya).

Endvidere var der muligvis Isotomurus pseudopalustris, som er vanskelig at kende fra de meget nært beslægtede I. palustris, maculatus og unifasciatus. Dem er der vist ikke udsigt til at få sikkert bestemt ved denne lejlighed.

Arne Fjellberg skriver om de ovennævnte arter, at de spredes med planteeksport/-import. Hvordan, de lige er kommet til Dybbølsbro, må stå hen i det uvisse, da det er længe siden, der er foretaget udplantninger i området, og der er næppe nogen planteskoler, der dumper deres udrangerede potteplanter dér. Den heftige trafik af tog og lastbiler m.v. medvirker dog givetvis til, at der kan findes en del nyt, som etablerer sig i området. Jeg ser frem til at lede videre, når det igen bliver lidt lunere!

Herfra skal siges mange tak til især Arne Fjellberg og Jordana/Baquero for at have brugt deres tid og talenter på at bestemme dyrene og naturligvis til Elisabeth og Stig for deres hjælp!

Vh Poul

Her er et billede af en Entomobrya nigrocincta (han), der startede det hele.



Foto: Poul Ulrik

De senest indberettede arter i Naturbasen: