Velkommen til arkivet

Her finder du arkiverede artikler og forumtråde fra Naturbasens nu lukkede hjemmeside "Danmarks Fugle og Natur".

Du kan benytte det nye forum "Artsbestemmelse", hvis du har brug for hjælp til identifikation af dyr, planter eller svampe fundet i Danmark.

Opret ny artsbestemmelse

8. februar 2019

Makro og forstørrelsesgrader

For et år siden investerede jeg i et XT2 og en 80 mm makro fra Fujifilm. Linsen oplystes at give 1:1; men på direkte spørgsmål til forhandleren (i to omgange) fik jeg tågede svar, der efterlod tvivl, om forhandleren selv have styr på sagerne. Mit enkle spørgsmål var bare, om billedet på CCD´en ved 1:1 var af samme størrelse som objektet.

Efterfølgende har jeg fundet et klart svar ved at fotografere mm-papir. Ved det, Fuji kalder 1:1, skal billedet forstørres med en faktor på ca. 1.5, før det har samme størrelse som objektet. Det svarer meget godt til størrelsesforholdet mellem den sensorens 23.6 mm på den lange led og gl.dags films tilsvarende 36 mm.

Mit øvrige udstyr er væsentlige billigere - et mikroskopobjektiv sat foran en af to meget gamle linser (5 hhv. 10 x forstørrelse) og Laowas vidvinkelmakro, der loves at give 2.5 - 5 x forstørrelses. Den sidste giver 2.6 - 4.9 x forstørrelse (og mere har jeg ikke nået at teste), og de gamle linser giver en smule mere forstørrelse, end der var stillet i udsigt.

Man skal altså læse "det med småt" (jeg har end ikke ledt efter dette), for 1:1 betyder tilsyneladende forskellige ting. Det er nok ikke nyt for de fleste læsere herinde, men måske kommer der flere naive til :-)

I øvrigt har jeg ingen grund til at være utilfreds med udstyret, så intet brokkeri herfra. Tværtimod gav en firmware-opdatering mulighed for hurtig fokus-"bracketing".


De senest indberettede arter i Naturbasen: