Forum-arkiv

 Velkommen til arkivet

Her finder du arkiverede artikler og forumtråde fra Naturbasens nu lukkede hjemmeside "Danmarks Fugle og Natur".

Du kan benytte det nye forum "Artsbestemmelse", hvis du har brug for hjælp til identifikation af dyr, planter eller svampe fundet i Danmark.

Opret ny artsbestemmelse

21. februar 2019

Orchesella quinquefasciata (Bourlet, 1843) ny springhale for DK

Den 20. februar brugte jeg lidt tid på arealerne ved Dybbølsbro på at solde lidt blade, mos og barkstykker m.m. Hjemme fandt jeg en Orchesella, som mindede om O. villosa, men allerede med det blotte øje kunne anes veldefinerede sorte længdestriber på den forreste del af kroppen. Efter at have taget nogle fotos, syntes jeg, at det burde være arten Orchesella quinquefasciata, der netop har fem sorte længdestriber, hvor O. villosa normalt har en mere spraglet tegning.

Jeg sendte Arne Fjellberg en mail med et billede samme aften, og han svarede tilbage, at det så ud til at passe perfekt på O. quinquefasciata. Han havde ikke nogen erfaring med arten, men farvemønsteret skulle ikke kunne forveksles med nogen europæisk art.

Det er den fjerde nye springhale for landet, som er fundet på lokaliteten på bare ca. tre måneder.

Vh Poul


Foto: Poul Ulrik

De senest indberettede arter i Naturbasen: