Velkommen til arkivet

Her finder du arkiverede artikler og forumtråde fra Naturbasens nu lukkede hjemmeside "Danmarks Fugle og Natur".

Du kan benytte det nye forum "Artsbestemmelse", hvis du har brug for hjælp til identifikation af dyr, planter eller svampe fundet i Danmark.

Opret ny artsbestemmelse

23. april 2019

Hvilken rovfugl?

Denne tråds fugl blev set d.20.4.2019 over Portlandmosen, Lille Vildmose. Faktisk var der tale om ikke kun een, men to fugle, som jeg mener, var af samme art. Den ene fløj rundt et stykke tid alene, tilsyneladende på udkig efter bytte, hvorefter den anden dukkede op til stor fortrydelse for den første. De to fugle kom i regulær fysisk nærkamp i luften, men det varede kun kort. Derefter var det, som om de affandt sig med at være to om dén jagtmark.

Jeg er nysgerrig m.h.t., hvilken rovfugleart det drejer sig om. Desværre havde jeg kun mit kamera med makrolinse og manuel fokus til rådighed, og resultaterne er derefter. Det er elendige billeder, der nu følger, og jeg ville ikke engang være det bekendt at vise jer fuglefolk sådan noget bras, hvis ikke det var, fordi jeg har set så mange andre tråde, hvor en spørger viser et gnidret foto af en lille mørk prik på himlen og ender med at få prikken bestemt til art og det hele. ;-) Hvis andre kan, så kan jeg måske også? Her kommer 6 elendige billeder - på forhånd undskyld kvaliteten af dem.

(fortsættes)


Foto: Elisabeth Siegel

De senest indberettede arter i Naturbasen: