Velkommen til arkivet

Her finder du arkiverede artikler og forumtråde fra Naturbasens nu lukkede hjemmeside "Danmarks Fugle og Natur".

Du kan benytte det nye forum "Artsbestemmelse", hvis du har brug for hjælp til identifikation af dyr, planter eller svampe fundet i Danmark.

Opret ny artsbestemmelse

24. april 2019

Hylastes vil jeg mene - ater ?

Kom dumpende på grunden i Gedesby, sydfalster under havefest. Lidt specielt at sidde og fotografere småbiller under middagen. :-)

Grunden til jeg antager det er ater skyldes forholdstalstabel som jeg fandt link til hos Morten Kofoed-Hansen: coleonet.de...hylastes

Her står bl.a.:

"Halsschild durchschnittlich 1,21 x so lang wie breit... mit parallelen Seiten in der Hinterhälfte. Flügeldecken lang, durchschnittlich 1,85 x so lang wie breit; Zwischenräume fast 2 x so breit wie die Punktreihen..." hvilket passer fint med dette eksemplar. Pronotum længde er netop 1,21 x bredden, og længden på dækken 1,87 x bredden, pronotum virker næsten parallelsidet på et stykke, mens afstanden mellem punktrækkerne er lidt sværere at vurdere. Længden på dette individ er 4,6 mm

Lægden på dækvingerne i forhold til bredden skulle vel udelukke brunneus. Dersom det overhovedet er en Hylastes.


Foto: Claus Grahndin

De senest indberettede arter i Naturbasen: