Forum-arkiv

 Velkommen til arkivet

Her finder du arkiverede artikler og forumtråde fra Naturbasens nu lukkede hjemmeside "Danmarks Fugle og Natur".

Du kan benytte det nye forum "Artsbestemmelse", hvis du har brug for hjælp til identifikation af dyr, planter eller svampe fundet i Danmark.

Opret ny artsbestemmelse

1. maj 2019

Hyaloperonospora dentariae (Rabenh.) ny for DK

I påsken tog Lars Thomas og jeg til Sønderjylland for at luske i andre græsgange end de sædvanlige sjællandske. En af turene 18. april 2019 gik til Gråstenskovene og den dejlige Margrethe Sø.

Fra p-pladsen og ned til søen er en skøn tur gennem løvskov, og flere steder i vejkanten var Tandrod Cardamine bulbifera kommet godt op.

Enkelte planter så dog noget miserable ud, gullige og runkne, og nærmere øjensyn viste melhvide undersider af alle blade. Jeg tænkte at en meldug på denne plante kunne være noget man kunne få navn på, så jeg tog en del fotos af den til senere granskning.

Ret hurtigt kunne det koges ned til et par arter, og kun den ene holdt sig til bladenes undersider.

Så måtte den jo en tur på Svampeatlas, kun for at opdage den ikke var oprettet, så den blev lagt ind under slægten Hyaloperonospora sp. med forespørgsel om H. dentariae.

Thomas Læssøe var enig om den nye DK-art, dog med forbehold for evt. materiale, der ikke lå i SA regi.

Christian Lange kunne supplere med at der var noteret 2 fund med det gamle navn Peronospora dentariae, men begge fra vandkarse Cardamine amara, 1877 (Rostrup) og 1903 (Lind). Og at det i så fald i det mindste var første fund i over 100 år.

En granskning af artskomlekset viser at Hyaloperonospora har været igennem en udredning, der viser at slægten er mere værtsspecifik en tidligere antaget.

www.ncbi.nlm.nih.gov......

Den der er fundet på C. amara er formentlig H. nasturtii-aquatici.

Så hvis nogen finder en bedugget Tandrod, så vil Svampeatlas meget gerne have belæg!


Foto: Linda Kjær-Thomsen

De senest indberettede arter i Naturbasen: