Velkommen til arkivet

Her finder du arkiverede artikler og forumtråde fra Naturbasens nu lukkede hjemmeside "Danmarks Fugle og Natur".

Du kan benytte det nye forum "Artsbestemmelse", hvis du har brug for hjælp til identifikation af dyr, planter eller svampe fundet i Danmark.

Opret ny artsbestemmelse

13. maj 2019

Den var havnet i udbakken :)

12. maj ved fiskernes parkering ved Simested Å ved Borup hede.

Tiltrukket af Stor Grenlav og Stor Skållav på knækket stamme af en Spidsløn, skulle hele træet ha´ en tur.

Så der var også hvad jeg først så som Bleggrå Skållav, men godt nok uden de karakteristiske opadvendende lober med soralie.

Da den så også viste sig at være C+rød da jeg kom hjem, blev den skubbet til side for vigtigere ting.

At jeg så i dag fik brug for at slå Stor Skållav op, og tilfældigt kom forbi Parmelina, var jeg glad for at jeg blot kunne række ned i udbakken, og ikke skulle i affaldspanden ;-)

Jeg testede C igen og lagde nu mærke til at det gav en noget kraftigere lyserød end Bleggrå Skållav gør, og heller ikke nær så flygtig.

Jeg havde jo også undret mig over det sorte fnuller ;-) ;-) som jeg nu må se som isidier.

Jeg synes det føles rigtig når jeg læser om Parmelina pastillifera fungi.myspecies.info...parmelina-pastillifera

men Svampeatlas har flest fund af Parmelina tiliacea


Foto: Birgit Knudsen

De senest indberettede arter i Naturbasen: