Velkommen til arkivet

Her finder du arkiverede artikler og forumtråde fra Naturbasens nu lukkede hjemmeside "Danmarks Fugle og Natur".

Du kan benytte det nye forum "Artsbestemmelse", hvis du har brug for hjælp til identifikation af dyr, planter eller svampe fundet i Danmark.

Opret ny artsbestemmelse

8. juni 2008

Flodsanger?

Jeg har et lille ID problem. Første gang jeg prøver her i Danmark og på Dansk så i må lige bære over med mig.

Jeg har en sanger her i sumpskoven (Fyn) som jeg ikke kan få ID-et anderledes end som en Flodsanger. Har haft nogle engelske ekspertvenner til at bedømme med deres tykke fede BWP-er og de hælder også til Flod (til fordel for Savi). Problemet er at sangen er atypisk. Génsbøllerne, Geoff Sample og all folk som ligger ude med lyde på netter har en omend to-delt, så alligevel mere konstant snurren på bånd.

Et andet kendetegn af Flodsangeren er undersiden af halen men den har jeg ikke kunnet se siden jeg fandt ud af (ved hjælp af BWP) at den kan bruges til ID.

Biotop er korrekt. Sumpskov med hovedsagelig Birk, Pil, Ask. Kalder fra mellem 1-3 meter, lidt skjult men ikke overdrevet meget.

Flyver fra sted til sted lavt over det meget høje græs/siv.

Jeg har et halvdårligt billede af forsiden. (Se nedenfor.) Prøver at få mere men otte flåtebid og et utal af myggestik siden sidste billede er jeg ikke kommet videre endnu.

Mens jeg sad i min ''baghide'' satte den sig lige ved siden af mig. For tæt på til min 500mm linse! Meget typisk. Men dette møde viste at bagsiden er absolut jævnt farvet, ikke stribet eller plettet, så det udelukker de gængse Locustella.

Har kaldt i næsten to uger, stort set uafbrudt, ikke mere om morgenen/aftenen end midt på dagen.

Link til et lidt større billede:

"www.art.ynggis.dk/Birds/Locustella/index.html" rel="nofollow" target="_blank">www.art.ynggis.dk...index"

Link til MP3 fil med lyd:

"www.art-ynggis.dk...Warbler.mp3"

Hvis der tilfaldigvis skulle være nogen som genkender sangen vil jeg meget gerne høre fra dem.

På forhånd mange tak.

---------------------------------------

Art Ynggis

WWW: "www.art.ynggis.dk"

---------------------------------------



Foto: Art Ynggis

De senest indberettede arter i Naturbasen: