Forum-arkiv

 Velkommen til arkivet

Her finder du arkiverede artikler og forumtråde fra Naturbasens nu lukkede hjemmeside "Danmarks Fugle og Natur".

Du kan benytte det nye forum "Artsbestemmelse", hvis du har brug for hjælp til identifikation af dyr, planter eller svampe fundet i Danmark.

Opret ny artsbestemmelse

20. august 2019

2 x rørhatte og en champignon

Hejsa.

Er der nogen som kan hjælpe med ID på de her to rørhatte?

Den første tænker jeg selv er en indigo rørhat. Men hvilken? Jeg hælder selv til netstokket, da den jo har et fint net, en klar overgang fra rør til hat ved tværsnidt (rød ved overskæring og senere mørk/sort/blå grundet blåning). Den gule stok med det orange net tænker jeg også er gode indikatorer for netstokket.

Den næste er jeg lidt mere blank på. Som man kan fornemme på billederne så er den ikke så fast i kødet i midten af stokken (særligt mod bunden), og den har et fint orange net på den let gule stok samt en lidt fløjelsagtig overflade på hatten.

Ingen af de to rørhatte lugter/dufter af noget særligt og smagen er mild svampeagtig.

Og så faldt jeg lige over et par champignoner som jeg også er lidt i tvivl om. Jeg er sikker på at det ikke er karbol, da de ikke lugter eller bliver misfarvet ved håndtering. Her er smagen også meget mild og nærmest med en lidt sød eftersmag. Hvad jeg umiddelbart vil betragte som klassisk champignon smag?

Mvh

Frederik


Foto: Frederik Forsberg

De senest indberettede arter i Naturbasen: