Forum-arkiv

 Velkommen til arkivet

Her finder du arkiverede artikler og forumtråde fra Naturbasens nu lukkede hjemmeside "Danmarks Fugle og Natur".

Du kan benytte det nye forum "Artsbestemmelse", hvis du har brug for hjælp til identifikation af dyr, planter eller svampe fundet i Danmark.

Opret ny artsbestemmelse

28. august 2019

Cikaden Fieberiella septentrionalis (Wagner, 1963), registreret i DK

For god ordens skyld en lille artikel om fundet.

Den 28. juni stod jeg af S-toget på Måløv Station efter arbejde og rystede nogle asketræer og ribsbuske ved perronen. Der var en større cikade, jeg ikke umiddelbart kunne genkende. Den var rødbrun og virkede ret anonym, men var meget spids bagtil, idet vingespidserne mødtes i en meget spids vinkel. Den måtte jeg have med hjem med henblik på nogle billeder.

Jeg konsulterede - som så ofte før - British Bugs, hvor det hurtigt blev klart, at det var en Fieberiella, men arten på hjemmesiden var ikke på Fugleognatur. En yderligere søgning afslørede, at Fieberiella sp. fandtes, men humøret sank en smule, da Ulrik Hasle Nielsen i en tråd fra 2015 skrev, at de to potentielle arter i slægten - F. septentrionalis og F. florii - kun kan bestemmes ved hjælp af mikroskopi. De to arter ligner hinanden på en prik og varierer i øvrigt noget i udseende.

www.fugleognatur.dk...show_message

Heldigvis havde jeg jo - modsætning til Jonas - et eksemplar, så jeg oprettede samme dag en tråd, som Ulrik snart svarede på. Heldigvis kan man også bestemme hunner, som mit dyr var, så den blev sendt afsted med posten. I nedenstående tråd er der mange mange gode oplysninger samt Ulriks billeder af den artskarakteristiske læggebrod.

www.fugleognatur.dk...show_message

Ulrik konstaterede, at det var F. septentrionalis, som også var den mest forventede af de to arter. Den har, ifølge Ulrik, spredt sig nordpå i Sverige fra Lund til Uppsala siden den første registrering i Artportalen fra 2008. Arten lever på slåen og roser samt en længere række af buske og hækplanter, så den kan nok findes rundt omkring, når folk er blevet opmærksomme på den. Forleden var jeg tilbage på stationen, og der var mange dyr, så det er nok et godt tidspunkt at eftersøge arten andre steder.

Vh Poul


Foto: Poul Ulrik

De senest indberettede arter i Naturbasen: