Velkommen til arkivet

Her finder du arkiverede artikler og forumtråde fra Naturbasens nu lukkede hjemmeside "Danmarks Fugle og Natur".

Du kan benytte det nye forum "Artsbestemmelse", hvis du har brug for hjælp til identifikation af dyr, planter eller svampe fundet i Danmark.

Opret ny artsbestemmelse

17. september 2019

Rhyzobius - litura eller chrysomeloides?

Denne Rhyzobius blev set d.16.9.2019 i min have i Malling. Jeg rystede den ud af en lav staude (storkenæb) på et relativt skyggefuldt sted. Kun 4 dage tidligere havde jeg mødt mit livs første Rhyzobius et andet sted i haven og fået den bestemt i Forum til at være R. litura www.fugleognatur.dk...show_message Ved den lejlighed lærte jeg, at de to arter R. litura og R. chrysomeloides kun med vanskelighed kan skelnes sikkert fra hinanden udfra fotos. Der er 2 træk, der er af betydning: tegningen på vingedækkerne, som man åbenbart kun kan betragte som vejledende - hvilket er ærgerligt, for i så fald havde både mit tidligere obsede dyr (lituraen) og i endnu højere grad denne tråds dyr med sikkerhed været R. chrysomeloides! For dækvingetegninger hos de to arter, www.thewcg.org.uk...Rhyzobius og scroll ned på siden. Denne tråds dyr har tegninger præcis som vist på nr. 3 fra venstre i chrysomeloides-rækken.

Men et andet, og som jeg forstår det, nok så vigtigt skillekendetegn handler om pronotums form. Rundede og bagudskrånende sider forrest på pronotum og derefter en stejlere, mere parallelsidet form bagtil hos chrysomeloides, mens lituras pronotumsider er svagere rundede og til gengæld ikke så parallelsidede bagtil. Det er for mig ikke helt let at forstå, bortset fra det med det parallelsidede bagtil.

Nu har jeg, som sagt, mødt endnu et dyr, og dækvingetegningen er ihvertfald her chrysomeloides-agtig. Jeg har stirret mig helt blind på pronotums form og kan snart få den til at svare til den ene, snart den anden Rhyzobius-art. Jeg mangler i dén grad erfaring.

Nu vil jeg i det følgende sende hele 6 billeder ialt, og så håbe, at der er nogle billefolk, som tør byde på arten. Her er det første billede.

(fortsættes)


Foto: Elisabeth Siegel

De senest indberettede arter i Naturbasen: