Forum-arkiv

 Velkommen til arkivet

Her finder du arkiverede artikler og forumtråde fra Naturbasens nu lukkede hjemmeside "Danmarks Fugle og Natur".

Du kan benytte det nye forum "Artsbestemmelse", hvis du har brug for hjælp til identifikation af dyr, planter eller svampe fundet i Danmark.

Opret ny artsbestemmelse

15. oktober 2019

Hvem har gnavet denne hasselnød?

Jeg har lagt spørgsmålet under pattedyr, men det kunne også have været under fugle.

Jeg vil gerne vide, hvilket dyr, der har gnavet hullet i denne hasselnød, som ligger i mit hule syrentræ i dag 14.10.19.

Kan det være en halsbåndsmus elller en anden mus?

Kan det være en rotte? Vi har haft rotter i kælderen, som vi har brugt sommeren til at udrydde i to omgange. En længere historie. Jeg har dog svært ved at tro, at der skulle være overfladerotter i en storby.

Kan det være en spætte?

Haven er en byhave i et stort område med mindre haver og mange buske og træer. Der må jo være en hasselbusk i nærheden, selvom jeg ikke kan se den her fra.

Sidste sommer 2018 så jeg fra vinduet på 2. sal et glimt af en flagspætte hakke i syrentræet. Men det er første og eneste gang jeg har set spætte her i de 45 år, vi har boet her. Troede ikke, de var i byen.

Mvh

Marie


Foto: Marie Engling

De senest indberettede arter i Naturbasen: