Velkommen til arkivet

Her finder du arkiverede artikler og forumtråde fra Naturbasens nu lukkede hjemmeside "Danmarks Fugle og Natur".

Du kan benytte det nye forum "Artsbestemmelse", hvis du har brug for hjælp til identifikation af dyr, planter eller svampe fundet i Danmark.

Opret ny artsbestemmelse

21. oktober 2019

Blankstokket, Gulstokket , Mangestribet eller noget helt fjerde….. Huesvamp??

Svampegruppen stod mellem tæt voksende småbirke, hvor der var godt med kvas i bunden, Nordre Purker/Rold Skov den 16/10.

De havde en trævlet stok, der ret nemt gik i stykker. Svampen havde en lille smule ’kemisk lugt’ over sig, og den var en lille smule skarp i smagen efter nogen tid.

Jeg husker den som ’grattet’ , men det var også en regnvejrsdag. Og da jeg fik den op på skærmen, viste det sig, at nogle af hattene var forsynet med noget, der minder om et utal af kirtelhår. Er det begyndelsen til forfald eller hvad?

Hatdiameteren på svampene var +/- 20 mm, og ifølge ’Danmarks Svampe’ (Jan Vesterholt), så er det for meget til at det kan være den blankstokkede. Frugtlegemets højde var ca. 10 cm.

Et eller andet sted læste jeg, at antallet af ’hele lameller’ kan være af betydning for bestemmelsen. Men hvad er hele lameller? Den viste svamp har tilsyneladende både korte, nogen der virker hele men knap nok når stokken samt nogle, der tydeligt er vedhæftede til stokken?

Yderst til højre står en svamp med gul stok. Er det en farisæer, der har sneget sig med blandt de øvrige. – Eller er den det endegyldige bevis for at hele molevitten er Gulstokket Huesvamp?

Så langt mine overvejelser? Er der en/flere venlig(e) sjæl(e), der vil hjælpe mig videre? 4 billeder følger.

Venlig hilsen

Karl Kjærgaard



Foto: Karl Kjærgaard

De senest indberettede arter i Naturbasen: