Forum-arkiv

 Velkommen til arkivet

Her finder du arkiverede artikler og forumtråde fra Naturbasens nu lukkede hjemmeside "Danmarks Fugle og Natur".

Du kan benytte det nye forum "Artsbestemmelse", hvis du har brug for hjælp til identifikation af dyr, planter eller svampe fundet i Danmark.

Opret ny artsbestemmelse

2. december 2019

Metaclisis germanica ny hvepseart for Danmark

Sådan kan det gå... Den 10. maj i år publicerede jeg en artikel med bl.a. en ny art mikrohveps, Metaclisis germanica fra Jena i Tyskland, baseret på lånt materiale, fem hunner og en han (www.zobodat.at...ENT_0040_0037-0046.pdf).

To dage inden publiceringsdatoen, længe efter korrekturlæsningen (jeg havde indsendt manuskriptet sidste år), fik jeg så en mail fra Derek Binns i England, der havde fundet en ubestemmelig han af Metaclisis ved Hastings - det viste sig jo at være M. germanica.

Endelig sad jeg i dag og gennemså noget af mit eget gamle, ubestemte materiale - og fandt en hun af M. germanica, jeg havde ketsjet i Færgelunden syd for Jægerspris den 11. maj 1984.

Således bliver et artsnavn hurtigt mindre rammende, end da jeg for nylig opkaldte arten efter landet med typelokaliteten! Men som så mange af de små platygastrider har den nok en vid geografisk udbredelse.

Slægten Metaclisis er moderat artsrig for familien Platygastridae (ca. 35 arter beskrevet globalt), og de fleste arter er sjældne (eller nok rettere meget kortlivede og ikke særlig omkringflyvende som imagines). Hidtil er kun M. areolata (Haliday, 1836) med sikkerhed blevet registreret fra Danmark. Alle arter antages af være parasitoider i galmyg. Den danske hun af M. germanica er 1,2 mm lang. Øvrige karakterer fremgår af linket med originalbeskrivelsen.


Foto: Metaclisis germanica Buhl, 2019, hun

De senest indberettede arter i Naturbasen: