Forum-arkiv

 Velkommen til arkivet

Her finder du arkiverede artikler og forumtråde fra Naturbasens nu lukkede hjemmeside "Danmarks Fugle og Natur".

Du kan benytte det nye forum "Artsbestemmelse", hvis du har brug for hjælp til identifikation af dyr, planter eller svampe fundet i Danmark.

Opret ny artsbestemmelse

10. december 2019

Clostera curtula og pigra-larverne - Kan de skelnes?

Efter et væld af tovtrækkeri, flere gode diskussioner med folk fra udlandet (Stefan Ratering helt tilbage for 3-4 år siden på Lepiforum), og nu Jeroen Voogd, efter hans bog er udkommet

og jeg selv har gennemgået de 2 arter - igen - igen ...

(checket alle fotos på nettet ... af dem, man med sikkerhed kan sige er opdrættet ...)

... ender vi faktisk ud med et godt resultat, skubbet i gang af Jeroen, da han så teksten på min nye side til larvebogen og lavede vrøvl ;-)

Derefter har jeg igen løbet alt igennem - og må give manden ret:

Man kan godt skelne de 2 arter - hvis visse ting er "opfyldt".

Det gælder (for mig at se) kun sidste larvestadium - med sikkerhed - og alle tingene skal være på plads, før jeg ville vove at navngive larven.

Men ellers så er en stærk tendens:

LILLE MÅNEPLET (curtula): Kroppen er rødbrun evt. dybbrun og præget af et hvidt, tætvævet mønster dannet af sammenvævede længdelinier.

Desuden gule- eller orange pinacula. Både mønstret og pinaculapletterne kan mudre en del sammen.

På ryggen på 4. samt 11. segment ses én enkelt sort vorte.

PILE-MÅNEPLET (pigra): Kroppen er brun, mønstret hér er mere blågrå, evt. svagt lilla, med gule eller orange pinacula.

På segment 4 og 11 er to tværliggende vorter - i hvert fald på segment 4! Disse to vorter kan danne en delvis tværbro.

Desuden er de udvoksede larver - efter sigende - ikke lige lange (curtula er længst). Det er jeg nu ikke skråsikker på. Mener f.eks, at jeg selv har mødt en klokkeklar pigra, som havde samme længde, som den nævnte (i litteraturen) hos curtula

Der er også andre svage tendenser, men de er svage - og det hele kræver, at man kan se de 2 vorter HELT klart og tydeligt. F.eks hos blot et- eller to stadier tidligere ses 2 tværliggende hår op fra den sorte plet ... på curtula! - så man skal holde tungen lige i munden ;-)

Jeg har efter hele hurlumhejet naturligvis rettet hele teksten på min side

En dag ved lejlighed vil jeg så gennemgå de larver, vi i forvejen har liggende - og måske flytte et par stykker, hvem ved. Der er også nogle, som det er umuligt at afgøre, måske mange af dem?

Hilsen Kjeld


Foto: Kjeld Brem

De senest indberettede arter i Naturbasen: