Velkommen til arkivet

Her finder du arkiverede artikler og forumtråde fra Naturbasens nu lukkede hjemmeside "Danmarks Fugle og Natur".

Du kan benytte det nye forum "Artsbestemmelse", hvis du har brug for hjælp til identifikation af dyr, planter eller svampe fundet i Danmark.

Opret ny artsbestemmelse

11. december 2019

Suillia vaginata?

Hej

Skal starte med at undskylde dårlige billeder. Har generelt ikke godt udstyr til dette, og her er det et spriteksemplar, hvor genskin smadrer det sidste...

Denne er såmænd taget i min egen have i en gul pantrap 8-9.ix i år.

Med 1 or og 4 postsuturale dc går jeg ud fra vi er i Suillia.

Hos Withers kører nøglen

1. ingen humeralbørste og fød/gul antenne

2. scutellum normal

3. scutellum behåret

6. Meso og pteropleuron uden skyggen af hår

9. Fin bræmme af små hår under scutellum

Nu kommer balladen

13. Er scutellum behåret over det hele? Det er vel en definitionssag. Jeg kan godt argumentere for, at der er et lille bart område midt på den anteriore del, men om det er stort nok til at regnes for decideret bart område?? Til gengæld er basitarsi klart længere end 3-4 tilsammen, og så hedder den jo vaginata.

Hvis jeg alligevel tager den til 14, bliver det ikke bedre, da vingen jo ikke har skygger på tværårerne (og slet ikke kraftige) og arista er ikke med lang behåring, så disse træk udelukker gensidigt hinanden.

Kan ikke lige se der er danske arter Withers ikke dækker? Eller har jeg bare som vanligt lavet en fejl?

mvh, Rasmus


Foto: Rasmus Keis Neerbek

De senest indberettede arter i Naturbasen: