Velkommen til arkivet

Her finder du arkiverede artikler og forumtråde fra Naturbasens nu lukkede hjemmeside "Danmarks Fugle og Natur".

Du kan benytte det nye forum "Artsbestemmelse", hvis du har brug for hjælp til identifikation af dyr, planter eller svampe fundet i Danmark.

Opret ny artsbestemmelse

17. januar 2020

Hvilken he-man-edderkop?

Denne fine og nærmest overdrevent maskuline edderkop fandt jeg d.16.1.2020 i min have i Malling. Jeg rystede den ud af vissent, fugtigt og halvråddent bregneløv. Størrelsesmæssigt vil jeg anslå dens kropslængde til ~3-3,5 mm.

Jeg har gjort forskellige forsøg på selv at indkredse edderkoppens ID, men uden det mindste held. Jeg er ret overbevist om, at det drejer sig om en art, jeg ikke har mødt før, og jeg har ikke kunnet finde slægter med helt tilsvarende tegning på forkroppen.

Det kan også lige nævnes, at dyret havde to bittesmå mørke gevækster - de kaldes vist "tuberkler"?? - på bagkroppen, een i hvert "hjørne" foroven på bagkroppens allerbageste del. De er synlige på mine fotos, men nu henleder jeg alligevel opmærksomheden på dem, da de nemt kan blive overset.

Her kommer 3 billeder af dyret.

(fortsættes)


Foto: Elisabeth Siegel

De senest indberettede arter i Naturbasen: