Forum-arkiv

 Velkommen til arkivet

Her finder du arkiverede artikler og forumtråde fra Naturbasens nu lukkede hjemmeside "Danmarks Fugle og Natur".

Du kan benytte det nye forum "Artsbestemmelse", hvis du har brug for hjælp til identifikation af dyr, planter eller svampe fundet i Danmark.

Opret ny artsbestemmelse

3. april 2020

Hvilken Xylota med gule skinneben?

Fra Draved Skov 9. juli 2016.

Jeg var forbandet over, at der ikke var fotos af Gulbenet Træsvirreflue, Xylota xanthocnema, så i aftes gav jeg mig til at kigge gallerierne under Xylota sylvarum igennem. Det hjalp ikke meget, før jeg kom til et halvdårligt foto fra 2016, som forståeligt nok var taget af mig selv... www.fugleognatur.dk/gallery...

Dyret har ikke antydning af mørkt på skinneben. Jeg er klar på, at det kan snyde fra de fleste vinkler pga guldhårene. Men billedet viser yderligere en karakterer, der underbygger, at det bør være xanthocnema, nemlig gul plet på tergit 3. Jeg fandt yderligere to billeder i mine digitale sedimenter, og heller ikke de viser noget mørkt på skinneben. Agterskuddet viser derudover endnu et træk, der burde understøtte bestemmelsen, nemlig gule hår på bagkropsspidsen (sorte på sylvarum, som jeg forstår det). Alle tre fotos følger.


Foto: Karsten Thomsen

De senest indberettede arter i Naturbasen: