Forum-arkiv

 Velkommen til arkivet

Her finder du arkiverede artikler og forumtråde fra Naturbasens nu lukkede hjemmeside "Danmarks Fugle og Natur".

Du kan benytte det nye forum "Artsbestemmelse", hvis du har brug for hjælp til identifikation af dyr, planter eller svampe fundet i Danmark.

Opret ny artsbestemmelse

8. april 2020

Identifikation: Klanner?

Hej.

Vi har det sidste halve års tid bekæmpet tæppebiller og pelsklanner i vores hus. Jeg tror, de har været her altid, men vi kan ikke have noget som helst uld, andet end det er ædt. Vi har haft en skadedyrsbekæmper ud for at få sprøjtet 4 gange, og alt vores tøj er vakuumpakket. Vi har støvsuget huset ned én gang om ugen i et halvt år.

Det viste sig, at der fra gammel tid havde ligget gulvtæpper på vores fyrretræsgulve. Alle revner er nu renset op, så der er meget lidt tilbage. Sternen er skiftet, og alle fuglereder er væk.

Nu ser jeg en masse meget små sorte biller i vores vinduesfalse. De er så små (1 mm), at man skal lægge godt mærke til, om det er en sort plet eller et dyr, der bevæger sig.

Er det her de klannere, som jeg slås med? Hvis de kommer ind ad vinduet, så skal min strategi ændres, så også vinduerne sprøjtes. Jeg har fundet én voksen pelsklanner med de karakteriske hvide prikker, men den var jo kæmpe i forhold til dem her, som så skal være den voksne tæppebille. Jeg har vedhæftet et billede af en bille også.

Tak for hjælpen i en lidt svær situation.


Foto: Bille fra vindueskarm

De senest indberettede arter i Naturbasen: