Forum-arkiv

 Velkommen til arkivet

Her finder du arkiverede artikler og forumtråde fra Naturbasens nu lukkede hjemmeside "Danmarks Fugle og Natur".

Du kan benytte det nye forum "Artsbestemmelse", hvis du har brug for hjælp til identifikation af dyr, planter eller svampe fundet i Danmark.

Opret ny artsbestemmelse

9. april 2020

Røde myrer i haven

Hej alle,

Jeg købte i efteråret 2019 hus med have. Nu er jeg så i gang med at give haven den store renovering. Jeg er dog stødt på røde myrer (og sorte). Jeg tror det er jordmyrer da de er under samtlige sten i kanten af bed, som grænser op til græsplænen.

Jeg ville gerne gøre noget ved mængden, men jeg ved de er umulige at bekæmpe. Hvis jeg fjerner alle sten, bor de ikke blot under plænen så? Og kan de være årsagen til græsplænen ser lidt sløv ud? Mindes de lever tildels af rødder?

Jeg har som udgangspunkt intet imod dem, da de jo ikke pt kommer frem. Der er dog tusindevis, og vælter ud så snart man flytter en sten. Det er lidt for meget til min smag.

Hvis man fjerner alle sten i haven, og laver kantafgrænsning fra bed til plæne, kunne man så være så heldig at de flyttede? :)

Og jeg har læst småfugle godt kunne nappe dem, men tænker de springer af den mængde :)



Foto: Jesper hansen

De senest indberettede arter i Naturbasen: