Forum-arkiv

 Velkommen til arkivet

Her finder du arkiverede artikler og forumtråde fra Naturbasens nu lukkede hjemmeside "Danmarks Fugle og Natur".

Du kan benytte det nye forum "Artsbestemmelse", hvis du har brug for hjælp til identifikation af dyr, planter eller svampe fundet i Danmark.

Opret ny artsbestemmelse

10. maj 2020

Forbud mod indsamling af 33 sommerfuglearter

Da jeg ikke har kunnet finde nogen reaktion i forhold til det indførte forbud mod indsamling af 33 arter - og heller ikke har kunnet finde hvilke arter, det drejer sig om, starter jeg denne tråd.

Jeg har kun set et par arter nævnt, hvoraf Ilia er den ene. Denne art er ifølge IUCN ikke truet, og er i lighed med mange af sine slægtninge ikke en art, hvor indsamling af voksne sommerfugle tidligere er vurderet som en trussel, så hvorfor denne art?

JEg kan forstå, at det er afstedkommet af en grotest sag om indfangning af Apollo i Norge, men det er i mine øjne endnu engang den forkerte vej, man går ned af. I stedet for at slå hårdt ned på forbryderne, så lader man alle lide lidt og gør mange til forbrydere, for ikke at tale om, hvem, der skal afgøre, om det er en Iris eller en Ilia?

JEg håber at få nogle svar eller reaktioner her, for jeg ser det som endnu et skridt mod, at naturen er en kulisse, der kun skal ses og ikke røres, og så kan man ellers fortsætte med at gøre levevilkårenen ringere og ringere. Bare indenfor de sidste 30 år, er der her lokalt mistet store arealer af små overdrev, fugtige områder og områder,der simpelthen fik lov at ligge, til sommerhusgrunde, landbrug, nybyggerier og veje, og mens folk melder sig ind i Danmarks Naturfredningsforening, så planerer de deres haver, så de kun indeholder golfbanegræs og eksotiske stauder, og hvis det går højt så planter de en sommerfuglebusk!

De senest indberettede arter i Naturbasen: