Velkommen til arkivet

Her finder du arkiverede artikler og forumtråde fra Naturbasens nu lukkede hjemmeside "Danmarks Fugle og Natur".

Du kan benytte det nye forum "Artsbestemmelse", hvis du har brug for hjælp til identifikation af dyr, planter eller svampe fundet i Danmark.

Opret ny artsbestemmelse

11. maj 2020

NY SPRINGEDDERKOP FOR DK - Thyene imperialis

Min kammerat og meget aktive fugleentusiast Philip Elbek, faldt over en interessant springedderkop i sit køkken i København i går aftes.

Han sendte nogle billeder til mig, og straks bad jeg ham om at indfange kræet, da jeg kunne se at det var noget helt særligt. Desværre var edderkoppen, på tidspunktet da jeg svarede ham, allerede smidt ud af vinduet og ned i den underliggende have. Efter en ihærdig søgning efterfølgende, måtte Philip give op, men heldigvis havde han som sagt dokumentation i form af billeder.

Jeg har undersøgt de nærtliggende muligheder i slægten Thyene (som det helt sikkert er) og jeg er kommet frem til at der må være tale om Thyene imperialis fra middelhavsområdet. En strejfer som garanteret er bragt hertil med nogle varer eller lign.

Både slægt og art er ny for Danmark. Men jeg har ingen grund til at tro, at den er en del af større bestand på nuværende tidspunkt.

Bedøm selv på billedet.

Jeg har sent en forespørgsel på artsoprettelse i forummet, så Philip kan få slået den op og få den credit han fortjener.

Må Danmark få mange flere arter i fremtiden! (såfremt de ikke er invasive :-D )

- Frederik Leck Fischer


Foto: Frederik Leck Fischer

De senest indberettede arter i Naturbasen: