Velkommen til arkivet

Her finder du arkiverede artikler og forumtråde fra Naturbasens nu lukkede hjemmeside "Danmarks Fugle og Natur".

Du kan benytte det nye forum "Artsbestemmelse", hvis du har brug for hjælp til identifikation af dyr, planter eller svampe fundet i Danmark.

Opret ny artsbestemmelse

24. maj 2020

Også en Vandranunkel ?

Fundet i Kastbjerg Å ved Mariager d. 23-5 2020....debut med min nye vandplantehenter...

Jeg har prøvet at tjekke den ud ved hjælp af "Danmarks vandplanter" BFN´s forlag 2017...og det er udfordrende...

Først var jeg inde og kigge på Kredsbladet Vandranunkel fordi jeg umiddelbart kunne se en vis lighed i de tynde undervandsblade, som dog ikke syntes helt at brede sig ud i ét plan efter nærmere gennemsyn....

Men læste så en tråd herinde i Forum der fik mig til at kigge lidt på den som hedder Hårfliget Almindelig Vandranunkel, fordi den ikke skulle have flydeblade ....

men så blev jeg alligevel i tvivl om jeg havde overset nogle flydeblade...og det så skulle være Almindelig Vandranunkel...

Tja det er ikke så nemt med de Vandranunkler..

Nu lægger jeg på, hvad jeg har fået ud af mit møde med en Vandranunkel i Kastbjerg Å....

Frugten var håret...undervandsblade synes kortere end stængelafsnit....jeg kunne ikke se flydeblade...frugtstængler i mit hjembragte materiale var i længde fra 2,5 - 4 cm...

Så hjælp med bestemmelse modtages med kyshånd...:-)

Lægger 6 billeder på...

Venligst

Anita





Foto: Anita Thomhave Simonsen

De senest indberettede arter i Naturbasen: