Forum-arkiv

 Velkommen til arkivet

Her finder du arkiverede artikler og forumtråde fra Naturbasens nu lukkede hjemmeside "Danmarks Fugle og Natur".

Du kan benytte det nye forum "Artsbestemmelse", hvis du har brug for hjælp til identifikation af dyr, planter eller svampe fundet i Danmark.

Opret ny artsbestemmelse

14. juli 2008

Tur til Ungarn 7: Nord

Min syvende og sidste tråd om turen til Ungarn dækker vores sidste hele dag i Ungarn. Eftermiddagen blev et kort besøg i Bükk-bjergene oppe mod nord, men trådens overskrift er nu lidt af en tilsnigelse, fordi formiddagen blev brugt i en lille løvskov ved Tisza-floden, som ikke rigtigt kan kaldes "nord".

Jeg lægger ud med besøget i den tætte løvskov ved Tisza, hvor bunden nogle steder var sumpet. De tilstødende marker udgjordes af ekstensivt dyrkede græsmarker. Netop omkring Tisza har spidssnudet frø stærke populationer, og jeg fandt også en del af disse frøer. Denne stribede frø er således en spidssnudet frø, idet denne farvetegning er almindelig i Ungarn og Østeuropa i øvrigt. I Østeuropa er opstillet en selvstændig underart, Rana arvalis wolterstorffi, der er relativt langbenet. Men der er ikke enighed om anerkendelsen af den underart, idet flere systematikere mener, at den østeuropæiske form ikke bør have en sådan status.

Jeg fandt i øvrigt også springfrø i skoven ved Tisza, men jeg vælger at præsentere en springfrø fra Bükk i stedet.

Venligst

Henrik Bringsøe

PS: Jan, Tubas og Frits, tak for ordene i de tidligere tråde!


Foto: Henrik Bringsøe

De senest indberettede arter i Naturbasen: