Forum-arkiv

 Velkommen til arkivet

Her finder du arkiverede artikler og forumtråde fra Naturbasens nu lukkede hjemmeside "Danmarks Fugle og Natur".

Du kan benytte det nye forum "Artsbestemmelse", hvis du har brug for hjælp til identifikation af dyr, planter eller svampe fundet i Danmark.

Opret ny artsbestemmelse

16. oktober 2008

Hvilken Knoldslørhat (11)?

Den er også gal med denne art, som jeg troede, jeg kendte, nemlig under navnet Knoldløs Slørhat (Cortinarius glaucopus). Men nu ser jeg i Funga Nordica, at denne art slet ikke findes i Danmark og ikke ser ud som på billedet, men har en ret kraftigt randet knold og på flere andre måder er anderledes. Hvad skal jeg så kalde denne?

Tisvilde Hegn, Skovkærsvej, 19.9.2008, vejgrøft under bøg, men med rødgranskov lige i nærheden.

Øhh, jeg må hellere krybe til bekendelse: De to eksemplarer, der ses fra siden, er fotograferet på voksestedet, mens det tredje, omvendt liggende eksemplar stod en halv meter væk. Jeg syntes, at den supplerede variationen inden for arten fint, idet den havde glat, olivenbrun hat uden velum og ret fjerne, olivenbrune lameller og en tydeligt randet knold. Men mon ikke jeg strækker variationen lidt vel vidt?


Foto: Erik Rald

De senest indberettede arter i Naturbasen: