Forside» I samarbejde med Naturhistorisk Museum Århus Log ind | Opret profil | Hjælp | Naturbøger
fyld
30. august 2014

Forum

Forumoversigt | Start ny tråd | Seneste tråde | Aktive tråde | Ubesvarede tråde | Retningslinjer

Side 1 af 2 - Gå til side 1 2

Næste side | >>

Navn Forum -> Edderkopper og andre spindlere -> Seneste tråde | Aktive tråde | Ny tråd | Ubesvarede tråde

Frits Thomsen
Farlige edderkopper i DK ? (Læst 14167 gange) Postet d. 08-05-06 kl. 00:50
I forbindelse med mit arbejde er jeg stødt på en ældre mand som i længere tid har døjet med inflammatoriske led og svære smerter...det var et mysterium hvad han fejlede , han fik taget alle mulige prøver ...

Nu forleden oplyste manden, at hans læge havde fortalt at han var blevet bidt af en meget lille men meget giftig edderkop.

Kan det virkelig passe at vi har så farlige edderkopper her i nordjylland ???

Kommentér

Jens Stolt
#1 postet d. 08-05-06 kl. 00:58. Emne: Farlige edderkopper i DK ?
Da ikke så giftige?

Derimod hører man ialtfald på Midtsjælland om et eller andet kryb, der bider folk på anklerne, når de ordner have om foråret. Med kraftige hævelser og smerter til følge.

Dødsfald har vi ikke hørt om, men jamre sig kan de.

Ingen ved hvad det er, så en edderkop er en mulighed.

Ingen midler hjælper og det tager op til en måned at komme over hævelserne.

Kommentér

Lars S. Madsen
#2 postet d. 08-05-06 kl. 09:32. Emne: Farlige edderkopper i DK ?
Det var ikke en flåt?

Borelia kan jo give ledbetændelse...

Kommentér

Jens Stolt
#3 postet d. 08-05-06 kl. 09:39. Emne: Farlige edderkopper i DK ?
Ikke i vores tilfælde. Flåter kender vi til overflod.

Kommentér

Poul Evald Hansen
#4 postet d. 08-05-06 kl. 12:24. Emne: Farlige edderkopper i DK ?
Hm. er det her i Danmark ikke kun Dolomedes, der kan nappe, så det gør noget?

Poul Evald

Kommentér

Frits Thomsen
#5 postet d. 08-05-06 kl. 12:40. Emne: Farlige edderkopper i DK ?
Næe.. i følge manden selv skulle det ikke være en skovflåt. Det skulle være sket om natten , mens han lå i sin seng, denne mystiske edderkop skulle så være kommet ind under nattøjet.... blevet klemt ...og derfor have bidt...

Dette scenario udelukker jo også Dolomedes

Efter sigende skulle syndenren være lille "flad" og sort...

Jeg er lige så skeptisk som i andre... men faktum er at manden var meget syg... og nu i klar bedring , efter at lægen har indledt en behandling. Efter diagnosen "Edderkoppebid"

Kommentér

Lars Thomas
#6 postet d. 08-05-06 kl. 13:04. Emne: Farlige edderkopper i DK ?
Da jeg læste på universitetet fik vi at vide, at der var fire danske edderkopper, som kunne bide, så mennesker kunne mærke det - det var Dolomedes, vandedderkoppen, husedderkopper og enkelte meget store korsedderkopper.

Ingen af dem er så vidt jeg ved specielt giftige for mennesker, men det er bier og hvepse på den anden side heller ikke normalt, men der er jo folk, som er allergiske, og som derfor er i livsfare, hvis de bliver stukket. KUnne man ikke forestille sig manden er blevet bidt af en af de nævnte edderkopper, men at han er allergisk, sådan at han reagerer meget voldsomt på biddet??

Lars Thomas

Kommentér

Lars Lyngsø
#7 postet d. 08-05-06 kl. 13:12. Emne: Farlige edderkopper i DK ?
"at synderen skulle være flad og sort" betyder i mine ører at det er en skovflåt.

lars

Kommentér

Jens Stolt
#8 postet d. 08-05-06 kl. 13:42. Emne: Farlige edderkopper i DK ?
Næ...I sengen om natten.

Så er det nok en tæge, enten væggelus eller en anden rovtæge.

Hvis den så bider ham, hvor fødderne stikker ud under dynen, er det endnu et tegn.

Jeg har mødt familier, der var ekstremt plagede af vækketøj, det er ikke kun noget fra gamle bøger.

Løsningen på væggetøj er vaponastrips, men de er nok fuldstændigt forbudt nu. De slår også alt ihjel, incl pattedyr og fugle.....

Kommentér

Stephan C. Christiansen
#9 postet d. 08-05-06 kl. 14:37. Emne: Farlige edderkopper i DK ?
Jens,

Det du omtaler på Midstjælland skyldes højst sandsynligt kvægmyg af arten Boopthora erythrocephala. Den lever i Susåen og visse år ”masseemergerer” den i så massive koncentrationer, at det er en virkelig seriøs og ekstremt ubehagelig plage for alt og alle. Susåens belastningsgrad mhp. organisk stof passer kvægmyggen fortrinligt, og den stortrives derfor her.

Denne art er så desperat efter et blodmåltid, at den angriber alt med puls! Jeg har engang været vidne til en fuldstændig overpakket skadestue på Ringsted Sygehus, med mennesker, der var blevet bidt af ”et lille sort insekt”(inklusive mig selv!) . De kliniske symptomer er ret alvorlige, ofte kompliceret med store hævelser, blodforgifting samt blødninger i underhuden. Der går 1-2 uger før symptomerne er ovre. Biddene er ikke kun lokaliseret til anklerne.

Dem det specielt går ud over er landmændene og deres kvægbesætninger. Insektets emergensperiode falder sammen med, at landmandens kvæg bliver sendt på græsning. I perioderne med masseemergens er der rapporteringer, om at nærmest hele kvægbesætninger i egnene omkring Susåen er blevet udryddet. Disse angreb forekom i 80’erne og blev kendt af de lokale under navnet ”Fensmark-sygen”. Kvægmyggene emergerer og flyver specielt i varme perioder af forsommeren (dvs. nu) og angriber kun de tyndhudede partier på koen. Fænomenet var så alvorligt, at der sidst i 80’erne blev nedsat en arbejdsgruppe, der skulle undersøge problemet bestående af embedslægen, dyrlæger og en zoolog.

Jeg er ikke klar over, om der har været yderligere angreb senere, og det skal også siges, at det naturligvis ikke kun er i Susåen, at den nævnte art forekommer. Der er utallige rapporteringer landet over om lignende angreb, men så vidt jeg har kunnet læse mig frem til, har der ikke været nogen så voldsomme som på Midt/Sydsjælland.

Interesserede kan læse mere i følgende artikler. Det er spændende læsning!

Lægekredsforeningen Storstrøms Amt. Nr. 4, Oktober 1989, 21-27

Jensen, F.: Hvilke arter af kvægmyg (Diptera: Simuliidae) optræder som alvorlige blodsugere i Danmark. Dansk VetTidsskr. 1983, 66, 431-432.

Achim Nielsen, S., B. Overgaard Nielsen og J. Jespersen: Effekt af vandløbskvalitet på hyppigheden af kvægmyg- og mittelarver (Simuliidae & Ceratopogonidae: Culicoides). Flora og Fauna 1986, 92, 69-74.

Nielsen, B. Overgaard, J.B. Jespersen, K.-M. Vagn-Jensen og P. Nansen: Kvægmygangreb i Danmark. Erfaringer fra perioden 1978-1986. Dansk VetTidsskr. 1988, 71, 53-58.

Kommentér

Side 1 af 2 - Gå til side 1 2

Næste side | >>

Email notificering
Du modtager en e-mail når dit indlæg besvares

Google

Web www.fugleognatur.dk
Klik her for avanceret søgning i observationerne

Om www.fugleognatur.dk | Indhold | Rettigheder | Kvalitetssikring | Hjælp | Retningslinier | Ordforklaring | Persondata | Translator