Forside» I samarbejde med Naturhistorisk Museum Århus Log ind | Opret profil | Hjælp | Naturbøger
fyld
24. oktober 2014

Forum

Forumoversigt | Start ny tråd | Seneste tråde | Aktive tråde | Ubesvarede tråde | Retningslinjer

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Navn Forum -> Næbmundede insekter -> Seneste tråde | Aktive tråde | Ny tråd | Ubesvarede tråde

Dubbeld Samplonius
Calocoris alpestris? (Læst 442 gange) Postet d. 13-07-09 kl. 20:20
Selv efter konsultation af miridae.dk er jeg i tvivl. Den ligner C. alpestris men alle billeder af C. alpestris, også på fugleognatur.dk, viser dyr med sort halsring og det har tægen på mit billede ikke.

Fotograferet 10-07-09 i min have i Tranbjerg. Tægen er maks 10 mm (uden antenner).

Calocoris alpestris? (Selv efter konsultation af miridae.dk er jeg i tvivl. Den ligner C. alpestris men alle billeder af C)
Foto: Dubbeld Samplonius
Besvar | Kommentér

Werner Meng

Svaraktivitet:

(3495)
#1 Svar postet d. 14-07-09 kl. 15:16. Emne: Calocoris alpestris?
Hej Dubbeld,

Jeg synes også det må være den. Forvekslingsmulighed er C. affinis der lever på nælde og er mere sjælden, optræder senere og er lidt mindre. Et godt kendetegn for at adskille de to arter er behåring på scutellum, hos C alpestris er den opret og hos C. affinis tilliggende.

M.v.h. Werner

[Accepteret svar]

Besvar | Kommentér

Dubbeld Samplonius
#2 Kommentar postet d. 14-07-09 kl. 21:19. Emne: Calocoris alpestris?
Hej Werner

Mange tak for svar. Jeg har lige blæst billedet op til ''actual pixels'', og skruet lidt op for kontrasten og unsharp mask, for at synliggøre behåringen på scutellum. Holder du fast i C. alpestris? - jeg har selv ikke rigtigt noget sammenligningsgrundlag at vurdere ud fra.

Mvh Dubbeld

Calocoris alpestris? (Hej Werner

Mange tak for svar. Jeg har lige blæst billedet op til
Besvar | Kommentér

Werner Meng
#3 Kommentar postet d. 15-07-09 kl. 21:21. Emne: Calocoris alpestris?
Ude fra det forstørrede bilede synes jeg at hårene virker for korte til C. alpestris, så mit reviderede syn på sagen må være at det er Calocoris affinis.

M.v.h. Werner

Besvar | Kommentér

Dubbeld Samplonius
#4 Kommentar postet d. 16-07-09 kl. 08:46. Emne: Calocoris alpestris?
Hej Werner

Jeg siger mange tak for svaret igen. Det gør det jo ikke mindre spændende, at det er en C. affinis, selv om det ikke er langt fra de områder hvorfra den i forvejen er kendt.

Til min overraskelse genfandt jeg den (eller en artsfælle) i haven for et par dage siden. Godt nok er haven ikke så stor, men alligevel. Et billede fra dette eksemplar (igen forstørret til mere end det egentligt kan holde til) viser samme type behåring som tægen fra 10.juli,

mvh Dubbeld

Calocoris alpestris? (Hej Werner

Jeg siger mange tak for svaret igen. Det gør det jo ikke mindre spændende, at det er e)
Besvar | Kommentér

Werner Meng

Svaraktivitet:

(3495)
#5 Svar postet d. 16-07-09 kl. 20:46. Emne: Calocoris alpestris?
Ja hel klar C. affinis.

[Accepteret svar]
Besvar | Kommentér

Dubbeld Samplonius
#6 Kommentar postet d. 17-07-09 kl. 12:02. Emne: Calocoris alpestris?
Begge obs er nu uploadet med billede. Tak for hjælpen

Besvar | Kommentér

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Email notificering
Du modtager en e-mail når dit indlæg besvares

Google

Web www.fugleognatur.dk
Klik her for avanceret søgning i observationerne

Om www.fugleognatur.dk | Indhold | Rettigheder | Kvalitetssikring | Hjælp | Retningslinier | Ordforklaring | Persondata | Translator