Forside» I samarbejde med Naturhistorisk Museum Århus Log ind | Opret profil | Hjælp | Naturbøger
fyld
24. oktober 2014

Forum

Forumoversigt | Start ny tråd | Seneste tråde | Aktive tråde | Ubesvarede tråde | Retningslinjer

Side 1 af 2 - Gå til side 1 2

Næste side | >>

Navn Forum -> Årevingede insekter -> Seneste tråde | Aktive tråde | Ny tråd | Ubesvarede tråde

Grit Rubæk Jacobsen
Bekæmpelse af myrer på stort areal? (Læst 11029 gange) Postet d. 27-07-09 kl. 14:02
Vi har i vores have et stort myrer problem. Hele vores grund - over 900 m2 er befængt med myrer.

Mit spørgsmål er så, hvordan kommer jeg af med dem igen? Nogen der kan anbefale noget godt myregift?¨

Hilsen Grit

Besvar | Kommentér

Henrik Hestbech
#1 Svar postet d. 27-07-09 kl. 14:05. Emne: Bekæmpelse af myrer på stort areal?
- se linket HER

Besvar | Kommentér

Rune Larsen

Svaraktivitet:

(296)
#2 Svar postet d. 29-07-09 kl. 12:03. Emne: Bekæmpelse af myrer på stort areal?
Hvilke myrer taler vi om? Normalt er det Sort Havemyre, - se linket HER, der er problemer med. Men at bekæmpe myrer i en hel have lyder ikke rart. Tænk på al den gift du spreder i haven (og naturen)! I meget særlige tilfælde, især indendørs kan myrer da godt være et problem, men udendørs i DK har jeg kun sjældent hørt om. Medmindre du bor lige op ad en granskov med rigtige mange Røde Skovmyre kolonier - se linket HER , i så fald kan jeg bedre forstå det. Men løsningen her er heller ikke gift!

Mvh Rune Larsen

Besvar | Kommentér

Grit Rubæk Jacobsen
#3 Kommentar postet d. 29-07-09 kl. 12:20. Emne: Bekæmpelse af myrer på stort areal?
Hej,

Det er sorte havemyrer der er flest af. Men der er et enkelt sted i haven med røde myrer.

Jeg har heller ikke tænkt mig at sprøjte hele min have med gift (jeg bryder mig ikke specielt meget om at skulle bruge gift, men vi kan ikke bruge vores have pga af myrerne. Jeg er meget imod unødig brug af gift, men ser ingen anden udvej)

Jeg vil bekæmpe langs huset, på terrassen og gangstien. Også i børnenes del af haven, for de kan ikke være på græsset som det ser ud nu.

mvh Grit

Besvar | Kommentér

Helle Jørgensbye
#4 Kommentar postet d. 29-07-09 kl. 12:58. Emne: Bekæmpelse af myrer på stort areal?
Hej

inden du begynder at sprede alt for meget gift ud i haven, især i børnenes afdeling så prøv at læse

Rachel Carson: Silent spring.

Gammel bog (fra 62´) men på mange måder stadig relevant.

Mvh

Helle

Besvar | Kommentér

Rune Larsen

Svaraktivitet:

(296)
#5 Svar postet d. 30-07-09 kl. 09:45. Emne: Bekæmpelse af myrer på stort areal?
Lige på denne årstid kan masseforekomst af vingede myrer (kønsdyr) forekomme i forbindelse med sværmningen (parring) hos Sort Havemyre. Dette er dog ret hurtigt overstået og problemet løser sig selv. Med hensyn til Sort Havemyre, så har jeg svært ved forstå, at problemet virkeligt kan være så stort. Deres bid er jo ikke særligt ubehageligt og kan let viftes væk. Hvis man har børn, så kan problemet vel løses ved, at barnet holder sig væk de steder på græsplænen, hvor der er masseforekomst af myrer. Hvis de er indendørs, ja det er jo en hel anden historie, hvor gift kan være eneste løsning.

Anderledes forholder det sig med ”røde myre”, hvis det er Rød Skovmyre du mener, ja så forstår jeg bedre. En have med masser af Rød Skovmyre kan jo give store problemer. Men denne myre foretrækker områder uden forstyrrelser, så gentagne forstyrrelser fra mennesker, plejer at få dem til at flytte deres reder og aktivitet til mere rolige omgivelser.

Du skriver om de ”røde myrer”, måske mener du i virkeligheden Stikmyre - se linket HER ? Som er en lille myre, men med et ret ubehageligt stik (den har brod ligesom hvepse). Heldigvis er deres reder relativt små. Måske kan du simpelthen grave hele boet op og smide det ind til naboen Nej, ind til et grønt område eller en skov, hvis du har det som nabo. Men gør det sent om aftenen, tidlig morgen eller i dårligt vejr og ikke midt på dagen i fuld sol, hvor myrerne er allermest aggressive.

Men det er lidt svært at hjælpe når du ikke lidt mere præcist fortæller om hvordan myrerne egentligt generer dig er det i køkkenhaven, børn der bliver stukket eller hvad er problemet? Og hvilke arter taler vi om?

Mvh Rune

Besvar | Kommentér

Charlotte larsen
#6 Svar postet d. 30-07-09 kl. 15:30. Emne: Bekæmpelse af myrer på stort areal?
min mor bruger myrelokkedåser... de er meget gode især fordi at hvis en myrer prøver at bære en af dem som er døde af den grund også dør så giften spreder sig... problemet med dem er bare at man bliver nødt til at feje de døde myrer væk hvis de ligger på fliserne eller sådan noget... men det er bare at købe sådan nogle og ligge dem rundt omkring...

Bekæmpelse af myrer på stort areal? (min mor bruger myrelokkedåser... de er meget gode især fordi at hvis en myrer prøver at bære en af d)
Foto: ...
Besvar | Kommentér

Bent Gravesen
#7 Kommentar postet d. 30-07-09 kl. 16:12. Emne: Bekæmpelse af myrer på stort areal?
Der er mage meninger om bekæmpelse af myrer, se blot her. - se linket HER

Besvar | Kommentér

Grit Rubæk Jacobsen
#8 Kommentar postet d. 30-07-09 kl. 17:45. Emne: Bekæmpelse af myrer på stort areal?
Hej,

Det er sorte havemyre. De røde ved jeg ikke hvad er for nogle, men de er et sted i haven, hvor vi ikke befinder os så meget. Så dem kan jeg godt leve med er der.

De sorte myre er så godt som over alt.

De genere meget i min urtehave, hvor der er et bo på 1mx1m ca... Så jeg kan ikke rigtig være derude og ordne osv uden at blive "overfaldet" af dem. Den første del af vores have er børnenes afdeling, og når de sidder og leger i græsset - stort set ligegyldigt hvor - så begynder der at kravle en masse myrer på dem. Den store er 2½, og han er meget bange for dem, og bliver meget ked af det når der kravler en masse på ham!

Så jeg vil gerne af med dem på vores terasse, i børnenes del af haven og i min urtehave - som lige pt er ukrudtshave...

Jeg har overvejet Ecostyle, da det jo er økoligisk. Men er det mere eller mindre skadeligt for bier osv end så meget andet??? For vil da helst ikke skade mine bier, sommerfugle, blomsterfluer osv!!!

Er det bedst at købe til udvanding eller som granulat???

Eller nogen med en helt anden ide???

Besvar | Kommentér

Erik Nielsen
#9 Kommentar postet d. 30-07-09 kl. 18:23. Emne: Bekæmpelse af myrer på stort areal?
Hej Grit

Det er nemt at vande boene væk. Meget økologisk løsning.

Vand igennem på boene, og gentag en 3-4 gange med nogle dages mellemrum, når de rører på sig. Det klarer de ikke.

Mvh. Erik

Besvar | Kommentér

Side 1 af 2 - Gå til side 1 2

Næste side | >>

Email notificering
Du modtager en e-mail når dit indlæg besvares

Google

Web www.fugleognatur.dk
Klik her for avanceret søgning i observationerne

Om www.fugleognatur.dk | Indhold | Rettigheder | Kvalitetssikring | Hjælp | Retningslinier | Ordforklaring | Persondata | Translator