Forside» I samarbejde med Naturhistorisk Museum Århus Log ind | Opret profil | Hjælp | Naturbøger
9. februar 2010
ForsideNaturbasenLokaliteterArtslisterArtiklerForumGalleriFilmFelthåndbogKalenderNøglerBrugereLinksSøg

Klik for kategori >>> Sommerfugle og lepidopterologi <<< Klik for kategori

Start ny tråd | Forumoversigt | Senest aktive tråde | Seneste indlæg | Retningslinier

Find bøger om sommerfugle her    Send som Email    Printervenlig
 "invasion" af Tidselsommerfugl (læst 934 gange)
Skrevet af Rene Hendriksen d. 01-08-09 kl. 18:10

Er det bare mig som synes, at der er utrolig mange af Tidselsommerfugl i år! Jeg erindrer ikke der har været så mange i sidste par år. Har de tilfløjne fået en generation på vingerne her i DK?

mvh

Rene Hendriksen

Kommentér  
 #1 Klaus Thommesen kommenterer d. 01-08-09 kl. 19:23 [Kommentér]
Har i en klump merian ca. ½ x 1 kv.meter talt ca. 20 stk. Har aldrig set så mange! Lyrsby, Bornholm.
MVH Klaus T

#2 Hanne S. Olesen kommenterer d. 01-08-09 kl. 19:31 [Kommentér]
Der er også rigtig mange tidselsommerfugle her i Esbjerg-området i år - langt flere, end jeg har set tidligere. Den overgår sågar hvidvingerne lige nu.

Venlig hilsen Hanne

#3 Niels Mogensen kommenterer d. 01-08-09 kl. 19:42 [Kommentér]
Kan blot bekræfte, at der er rigtig mange i Midtjylland.
Mvh Niels

#4 Jens Stolt (Controller) kommenterer d. 01-08-09 kl. 21:38 [Kommentér]
Jo, det er helt vildt, det har det været de sidste 14 dage.
Jeg har 10-20 i min have. Og man ser dem allevegne.
Fx når jeg står og ryger tobak inde i FLS hovedkvarteret i Valby, så ser jeg dem flyve over bygningen, den ene efter den anden.
For ikke at tale om, når jeg kører hjem ad Gl Køge landevej, de kommer hele tiden, krydser vejen foran bilen, fra venstre mod højre.
Også dagpåfugleøjer.

#5 Michael Filtenborg kommenterer d. 01-08-09 kl. 21:39 [Kommentér]
Her er det Dagpåfugleøjerne der går helt amok i år, jeg har talt 424 i dag. På en enkelt tur rundt i en mindre skov. De var helt pjatede med tidslerne.

#6 Claus Dalskov kommenterer d. 01-08-09 kl. 21:49 [Kommentér]
Også masser af Tidselsommerfugle her i det fynske. På Svelmø, i svigermors have i Svendborg og egen have i Tranekær her i dag. Spændende at se, om de trækker sydpå senere på året, når vi skal følge fugletrækket her fra Sydlangeland

#7 Jens Stolt (Controller) kommenterer d. 01-08-09 kl. 22:04 [Kommentér]
Om en uge er de væk.
Især hvis det bliver varmt.

Måske.

Dagpåfugleøjerne er allerede begyndt at søge ind, jeg havde hele huset fuldt i morges.
Nældens takvinge har allerede gemt sig, de sidder mellem brædderne i værkstedet.

#8 Jens Stolt (Controller) kommenterer d. 01-08-09 kl. 22:06 [Kommentér]
Det minder mig om, at jeg skal huske at sige:
Det er absolut værd at kikke efter sørgekåber og kirsebærtakvinger.

De flyver NU, og de trækker ligesom de andre takvinger.

#9 Frank Overgaard Nielsen kommenterer d. 01-08-09 kl. 23:59 [Kommentér]
Prøvede at tælle dem i Jydelejet idag stoppede ved 200... og ja de tilfløjne fra foråret har været særdeles produktive, ligemeget hvad man prøvede at få i søgeren så var de der

mvh
Frank

"invasion" af Tidselsommerfugl (Prøvede at tælle dem i Jydelejet idag stoppede ved 200... og ja de tilfløjne fra foråret har været s)
Frank Overgaard Nielsen har vedhæftet dette billede

#10 Ole Hansen kommenterer d. 02-08-09 kl. 08:58 [Kommentér]
Her i Skelby (Næstved) er det dagpåfugleøje det vrimler med.

Et uskarpt billede, der faktisk ser godt ud på denne måde....

"invasion" af Tidselsommerfugl (Her i Skelby (Næstved) er det dagpåfugleøje det vrimler med.

Et uskarpt billede, der faktisk ser )
Ole Hansen har vedhæftet dette billede
Klik på billedet for original størrelse (584 x 438)

#11 Jens Stolt (Controller) kommenterer d. 02-08-09 kl. 11:28 [Kommentér]
Frank... det kejserkåbebillede er sørme fint.

#12 Lars Jørgen Grønbjerg kommenterer d. 02-08-09 kl. 13:38 [Kommentér]
Ja, allerede sidst i maj var der optræk til en massiv forekomst af Tidselsommerfugl; vi var flere der bemærkede og kommenterede på det invaderende træk dengang - se linket HER

Har set et par stykke af arten i dag omkring i og omkring Vrads, Midtjylland.

Mvh Lars Jørgen

#13 Jens Stolt (Controller) kommenterer d. 02-08-09 kl. 13:45 [Kommentér]
Et par stykker?
Jeg har lige vadet rundt i en lucernemark, og de stod nærmest op i skyer når man tog et skridt.
Jo, måske lidt overdrevet, men man kunne da godt sparke 3-4 op i hvert skridt, sådan i klumper.

#14 Michael Filtenborg kommenterer d. 02-08-09 kl. 13:48 [Kommentér]
Jeg kan også kun finde et par tidselsommerfugle når jeg er ude, men altså dagpåfugleøjer, de står op i skyer, uden overdrivelse, når man vadeigennem en gang tidsler.

#15 Poul Evald Hansen (Controller) kommenterer d. 02-08-09 kl. 13:49 [Kommentér]
Jeg har lige været 2 uger i Nordjylland i Ålborg-Tranum-området. Der var tidselsommerfugle mange steder. Nogle var helt klare i farverne, og må være udklækket og forvandlet i området.

Masseforekomst vil jeg ikke kalde det; men de var jævnt fordelt over store arealer i det nordjyske.

#16 Lars Jørgen Grønbjerg kommenterer d. 02-08-09 kl. 13:49 [Kommentér]
Fint, fint, Jens , men på disse kanter (det midtjyske) er lucerne mig bekendt en sjælden afgrøde. Desuden sparker jeg ikke andet end i pedalerne, når jeg cykler Og dagens obser var fra cykelsadlen.

/ LJ

#17 Jens Stolt (Controller) kommenterer d. 02-08-09 kl. 13:51 [Kommentér]
Jeg synes det er herligt med sådanne masseforekomster, det er ligesom i gamle dage.

#18 Jens Elm Sørensen kommenterer d. 02-08-09 kl. 13:58 [Kommentér]
Dem jeg har set her omkring ser meget "jomfruelige" ud og er vel efterkommere af indvandrene.

#19 Frank Overgaard Nielsen kommenterer d. 02-08-09 kl. 21:52 [Kommentér]
Tak Jens!
Her lige en frisk fra Strandegård dyrehave i dag

mvh
Frank

"invasion" af Tidselsommerfugl (Tak Jens!
Her lige en frisk fra Strandegård dyrehave i dag

mvh
Frank)

#20 Jan Fischer Rasmussen (Artskoordinator) kommenterer d. 02-08-09 kl. 22:09 [Kommentér]
Jeg så en sommerfuglebusk med 170 +/- 10 i sidste uge.

#21 Bente Holm-Petersen kommenterer d. 02-08-09 kl. 23:32 [Kommentér]
her i Fuglebjerg og omegn er der også usædvanligt mange friske tidselsommerfugle i år her på det seneste. Admiralerne er også begyndt at dukke op her de sidste dage. Og så er jeg rimelig sikker på at have fået et glimt af en enkelt sørgekåbe for ca. 10 dg. siden - den hastede forbi, men med de lyse vingekanter i kontrast til en ellers mørk overside kan det vel næppe have været andet............

#22 Jan Fischer Rasmussen (Artskoordinator) kommenterer d. 03-08-09 kl. 09:32 [Kommentér]
Ja admiralerne er virkeligt igang nu, jeg så flere gange så mange i går som resten af sommeren i alt (c. 200)

#23 Tom Nygaard Kristensen (Controller) kommenterer d. 03-08-09 kl. 11:05 [Kommentér]
Den største forekomst tidligere beskrevet i Danmark af Tidselsommerfugl (Vanessa (
Cynthia) cardui) var i 1996 - der henvises til min artikkel i LEPIDOPTERA nr. 2 1996.

De nuværende Tidselsommerfugle er langt overvejende hjemmefødninge efter de i forsommeren indvandrede befrugtede hunner.

Det er mit indtryk, at tidselsommerfugleparring aldrig finder sted i Danmark, men at det hyppigst er drægtige hunner fra Syd-/Mellemeuropa og undtagelsesvist Nordafrika (når angiveligt sjældent nord for Alperne), der vandrer ind i forsommeren og lægger æg.

Jeg har aldrig i DK set tidselsmf. af forskelligt køn, der interesserer sig for hinande endsige parringer (og har aldrig nogen steder set et parringsbillede af arten).

Er der nogle, der har observeret tidselsommerfuglekærlighed??

"invasion" af Tidselsommerfugl (Den største forekomst tidligere beskrevet i Danmark af Tidselsommerfugl (Vanessa (
Cynthia) cardui))
Foto: Tom Nygaard Kristensen

#24 Jens Stolt (Controller) kommenterer d. 03-08-09 kl. 21:02 [Kommentér]
Ja Tom. Det har jeg. I går, de jagtede hinanden. Det gør de tit.

MEN jeg så også selve parringen for 3 dage siden, det foregik således:
Hannen fløj efter hunnen på ca 20 cm afstand, hunnen svirrede langsomt med vingerne, fløj langsomt. Hannen ummiddebart bagefter.
De landede på en tot nyslået hø.
Hunnen sad med åbne vinger og hannen nærmede sig hende fra siden og krøb med samlede vinger ind under hendes vinger. Fra siden. Han bankede løs på hende med antennerne og drejede og forsøgte at parre sig ved at dreje bagkroppen sidelæns og ramme hendes bagkrop.
Jeg så hannen kravle rundt med sammenklappede vinger under hendes udslåede vinger.

Det gentog sig et par gange, prøvede, hun lod ham prøve og fløj så ½ meter væk, hvor det gentog sig.

#25 Evy Lindenborg kommenterer d. 03-08-09 kl. 22:14 [Kommentér]
Jeg kan ikke huske nogensinde at havde taget et billede at en tidselsommerfugl i min gule sommerfuglebusk, men i år vrimler det med dem. Det er helt klart dem der er i overtal her i min have i Horsens lige nu.

Jens, længere oppe skriver du, at om en uge er de væk, især hvis det bliver varmt.
Må jeg spørge hvorfor?

"invasion" af Tidselsommerfugl (Jeg kan ikke huske nogensinde at havde taget et billede at en tidselsommerfugl i min gule sommerfugl)
Evy Lindenborg har vedhæftet dette billede
Klik på billedet for original størrelse (640 x 480)

#26 Randi Mønster Skinner kommenterer d. 03-08-09 kl. 22:47 [Kommentér]
Vi har også 20-30 Tidselsommerfugle i haven her i Godthåb, men jeg har ikke tænkt nærmere over det, for det havde vi altså også sidste år og forrige år.Vi har en stor sommerfuglebusk og mange krydderurter, som de elsker(især lavendel), men det allerbedste synes de åbenbart er Sporebaldrian.
Dagpåfugleøjer er også her så småt begyndt at søge ind, men Nældens takvinge flyver stadig lystigt, og jeg har i dag talt 4 admiraler.
Græsrandøje i så store mængder at jeg slet ikke har tal på dem, en del(måske 10)Engrandøjer og et par Alm.blåfugle ser vi hver dag. Nå-ja-og så alle Kålsommerfugle selvfølgelig, de flyver i store "skyer".
Vh.Randi

#27 Tom Nygaard Kristensen (Controller) kommenterer d. 03-08-09 kl. 23:07 [Kommentér]
Jens - fik du billede af dem - nå ikke?

#28 Svend Carstensen kommenterer d. 04-08-09 kl. 00:57 [Kommentér]
Der er også unormalt mange tidselsommerfugle i år på diget ved Bøtø og omegn på Falster. De sidder i alle slags blomster, og så vidt jeg kan se, er der nogle blege eksemplarer endnu, som stammer fra den oprindelige invasion.

Modsat admiralen er tidselsommerfuglen jo kendt for ikke at vandre sydpå igen – i hvert fald ikke for hovedparten. Og da den ikke kan overleve under vor vinterforhold, så er den sørgelige slutning på historien, at de dør, når det bliver koldere uden at føre slægten videre – også selvom de tilsyneladende parrer sig iflg. Jens.

Hilsen Svend

#29 Eva Hansen kommenterer d. 04-08-09 kl. 01:02 [Kommentér]
***Er der nogle, der har observeret tidselsommerfuglekærlighed**

Jeps, det har jeg..og har en stribe billeder af de "indledende manøvrer"...og så gik kameraet tom for strøm
De er taget i Urskov, Silkeborg d 6/6-09

I øvrigt er de tidselsommerfugle der flyver nu, meget mørkere og mere klare i farverne end dem for et par måneder siden...

mvh Eva

"invasion" af Tidselsommerfugl (***Er der nogle, der har observeret tidselsommerfuglekærlighed**

Jeps, det har jeg..og har en str)
Eva Hansen har vedhæftet dette billede
Klik på billedet for original størrelse (650 x 519)

#30 Eva Hansen kommenterer d. 04-08-09 kl. 01:03 [Kommentér]
Billede 2

"invasion" af Tidselsommerfugl (Billede 2)
Klik på billedet for original størrelse (650 x 473)

#31 Eva Hansen kommenterer d. 04-08-09 kl. 01:04 [Kommentér]
billede 3

"invasion" af Tidselsommerfugl (billede 3)
Klik på billedet for original størrelse (650 x 436)

#32 Eva Hansen kommenterer d. 04-08-09 kl. 01:05 [Kommentér]
billede 4

"invasion" af Tidselsommerfugl (billede 4)
Klik på billedet for original størrelse (650 x 453)

#33 Eva Hansen kommenterer d. 04-08-09 kl. 01:06 [Kommentér]
billede 5

"invasion" af Tidselsommerfugl (billede 5)
Klik på billedet for original størrelse (650 x 397)

#34 Eva Hansen kommenterer d. 04-08-09 kl. 01:07 [Kommentér]
og det sidste

"invasion" af Tidselsommerfugl (og det sidste)
Klik på billedet for original størrelse (650 x 500)

#35 Tom Nygaard Kristensen (Controller) kommenterer d. 04-08-09 kl. 09:51 [Kommentér]
Fint, Eva - fik de parret sig?

#36 Gerner Jensen kommenterer d. 04-08-09 kl. 13:10 [Kommentér]
Her i Køge har vi i sidste uge også haft store mængder af tidselsommerfugle. Samtidig var der lige så mange dagpåfugleøje, men der var ingen nældens takvinge.
Det er begyndt at tynde ud i tidselssommerfuglene, men jeg har da lige talt 5 i egen have, og jeg kan se ind i naboens, at der er lige så mange. Der er også stadig mange dagpåfugleøje, og nu er der også kommet nældens takvinge. Jeg har også lige set et pragteksemplar af en admiral.
For sjov skyld viser jeg dette "foto", lige taget med tele og i modlys visende 3 arter i samme blomst helt oppe i toppen af sommerfuglebusken.

"invasion" af Tidselsommerfugl (Her i Køge har vi i sidste uge også haft store mængder af tidselsommerfugle. Samtidig var der lige s)
Foto: gerner

#37 Tom Nygaard Kristensen (Controller) kommenterer d. 04-08-09 kl. 13:28 [Kommentér]

#38 Bjarke Huus Jensen kommenterer d. 04-08-09 kl. 13:57 [Kommentér]
Også mange i det nordvestlige hjørne (Lønstrup). Særligt stor tæthed i søndags, hvor mange også fløj ud over havet.

#39 Tom Nygaard Kristensen (Controller) kommenterer d. 04-08-09 kl. 15:19 [Kommentér]
Ja mange, måske de fleste, trækker angiveligt nordpå efter at være født i DK.

#40 Gerner Jensen kommenterer d. 04-08-09 kl. 22:05 [Kommentér]
Dette har ikke så meget med tidselsommerfugl at gøre, men jeg synes, der alligevel er en sammenhæng. Sidste år så vi stort set ingen sommerfugle i haven - ikke engang nældens takvinge. Udover store mængder af de allerede nævnte har der i år været masser af kålsommerfugle, forleden dag så jeg det hvide c, og sør´me om der ikke var en igen i dag. Den sad længe i sommerfuglebusken, men helt oppe i toppen. Vi har også haft en stregbredpande i dag, og nu har en skovrandøje sat sig til hvile på terrassen.
Vi har ikke ændret noget i haven - det må være andre forhold, der spiller ind.

"invasion" af Tidselsommerfugl (Dette har ikke så meget med tidselsommerfugl at gøre, men jeg synes, der alligevel er en sammenhæng.)
Foto: gerner

#41 Tom Nygaard Kristensen (Controller) kommenterer d. 04-08-09 kl. 22:10 [Kommentér]
Ja, vejret de enkelte år (både i æg-, larve-, puppe-, og voksenstadet).

#42 Jesper H. Andersen kommenterer d. 04-08-09 kl. 23:18 [Kommentér]
Ikke for at kloge mig...
- kender ikke forskel på en kålsommerfugl og en gammaugle,
men der er godt nok liv i haven!

- måske skal man anmelde dem!
(uskarpe dokumentarfoto....)

Jesper

"invasion" af Tidselsommerfugl (Ikke for at kloge mig...
- kender ikke forskel på en kålsommerfugl og en gammaugle, 
men der er go)
Foto: Ufier, Jesper H. Andersen

#43 Jesper H. Andersen kommenterer d. 04-08-09 kl. 23:24 [Kommentér]
Sorry, det var vel tidselsommerfugle?

(målet er at lære MINDST 5 sommerfugle at kende fra hinanden inden nytår...)

Indrømmet, de fugle er lettere at få i søgeren end svaler og husskader, måske derfor er de så populære? (og flotte!)

Jesper, nybagt ejer af DSLR

"invasion" af Tidselsommerfugl (Sorry, det var vel tidselsommerfugle?

(målet er at lære MINDST 5 sommerfugle at kende fra hinande)
Foto: Jesper H. Andersen

#44 Bo Christian Sørensen kommenterer d. 04-08-09 kl. 23:35 [Kommentér]
Sjovt at jeg lige tænkte det samme i dag :-. Jeg har rigtig mange Dagpåfugleøje og Tidselsommerfugle her i haven også.

#45 Rene Hendriksen kommenterer d. 12-08-09 kl. 16:53 [Kommentér]
Min søn fandt så lige i dag denne tidselsommerfugl som lige var trådt ud af puppen. Den er nok resultatet fra en af de parringer som der er blevet vist billeder af. Dog får den jo kun et par dage at leve i jf. Jens''s kommentar - "de dør om en uge"

"invasion" af Tidselsommerfugl (Min søn fandt så lige i dag denne tidselsommerfugl som lige var trådt ud af puppen. Den er nok resul)
Foto: Rene Hendriksen

#46 Martin Bjerg (Artskoordinator) kommenterer d. 12-08-09 kl. 17:02 [Kommentér]
Ja de kommer og går hurtigt. For tre uger siden ingen; for to uger siden +35 i haven samtidig .... og så hurtigt ned til en enkelt idag. Hurtigt døde, trukket videre eller hvad nu. Syrede dyr. Men der kommer flere hvis vejret holder; der er masser af larver derude.

#47 Frank Overgaard Nielsen kommenterer d. 12-08-09 kl. 20:51 [Kommentér]
Ja her er en kommende der skal på smalkost (fra Vemmetofte 9/8)
Normalt sted at lægge æg eller... ?

mvh
Frank

"invasion" af Tidselsommerfugl (Ja her er en kommende der skal på smalkost (fra Vemmetofte 9/8)
Normalt sted at lægge æg eller... ?)

#48 Tom Nygaard Kristensen (Controller) kommenterer d. 12-08-09 kl. 22:23 [Kommentér]
Er det en lille tidsel, der har været kappet over?

#49 Frank Overgaard Nielsen kommenterer d. 12-08-09 kl. 23:40 [Kommentér]
Ja, såvidt jeg kunne se på den smule der var tilbage

"invasion" af Tidselsommerfugl (Ja, såvidt jeg kunne se på den smule der var tilbage
)

#50 Tom Nygaard Kristensen (Controller) kommenterer d. 12-08-09 kl. 23:55 [Kommentér]

Email notificering
Send mig en e-mail når der er nyt i denne tråd

For at skrive eller kommentere indlæg, skal du være logget på fugleognatur.dk.
Du er ikke logget på i øjeblikket.

Hvis du ikke har et brugernavn og en adgangskode, kan du oprette dig som bruger her.

Google

Web www.fugleognatur.dk
Klik her for avanceret søgning i observationerne

Om Fugleognatur.dk | Indhold | Rettigheder | Kvalitetssikring | Hjælp | Retningslinier | Ordforklaring | Persondata | Translator