Velkommen til arkivet

Her finder du arkiverede artikler og forumtråde fra Naturbasens nu lukkede hjemmeside "Danmarks Fugle og Natur".

Du kan benytte det nye forum "Artsbestemmelse", hvis du har brug for hjælp til identifikation af dyr, planter eller svampe fundet i Danmark.

Opret ny artsbestemmelse

4. august 2009

Tur til det centrale Spanien 7: Planter

Min lange præsentation af billeder, observationer og kommentarer fra Extremadura og øvrige dele af det centrale Spanien er nu nået til det sidste afsnit, hvor jeg præsenterer nogle sporadiske billeder af diverse iøjnefaldende planter, som vi så på turen.

På Extremaduras tørsvedne sletter "udsættes" vi, der ikke kan holde os på stier og veje, men absolut skal vade rundt i græs og krat på udkig efter kryb og kravl, for en masse mere eller mindre stikkende græsfrø, der sætter sig fast i strømper, sko og lang bukser! Der er også nogle andre planter, der stikker, men dog slet ikke så mange, som jeg f.eks. oplever i den tørre maki og phrygana i Grækenland. Jeg blev - som mange andre - godt og grundigt træt af at skulle pille de mange græsfrø ud af sko og sokker med jævne mellemrum, så jeg tog den konsekvens, at jeg typisk blot stak mine bare fødder ned i sandaler! Det stak selvfølgelig i fødderne og tæerne, ligesom det også gav skrammer fra enkelte torne og spidse grene, men så slap jeg til gengæld for at skulle pille hundredevis af frø ud af sokkerne! Når jeg går barfodet og barbenet i den tørre vegetation, skal jeg selvfølgelig holde øje med f.eks. hugorme, men det er jeg vant til.

Selv om der ikke var så mange stikkende urter og vedplanter som i Grækenland, så var der nu særligt to tidsler, som virkelig var udrustet med ubehagelige pigge! Til gengæld var de så smukke og iøjnefaldende, at det simpelthen var min egen skyld, hvis jeg kom i nærkontakt med dem! Her er den første art.

Denne tidsel med flotte gule blomster var almindelig og må være særdeles velkendt, men jeg har ikke formået at identificere den med bare rimelig sikkerhed. Er der nogen, der kan hjælpe? Kan det være en art saflortidsel af slægten Carthamus? I så fald hvilken?


Foto: Henrik Bringsøe

De senest indberettede arter i Naturbasen: