Forum-arkiv

 Velkommen til arkivet

Her finder du arkiverede artikler og forumtråde fra Naturbasens nu lukkede hjemmeside "Danmarks Fugle og Natur".

Du kan benytte det nye forum "Artsbestemmelse", hvis du har brug for hjælp til identifikation af dyr, planter eller svampe fundet i Danmark.

Opret ny artsbestemmelse

22. november 2009

Manden der burde være æresmedlem af Fugle og Natur

Darwins store værk Arternes Oprindelse udkom første gang i 1859, og der er ingen tvivl om, at det er en af de vigtigste naturvidenskabelige bøger, der nogensinde er udkommet, om ikke den vigtigste. Men 70 år før det udkom en anden bog, som burde være pligtlæsning for enhver naturinteresseret amatør. Jeg har lige genlæst mit eget eksemplar (en dansk udgave fra 1951) for 117. gang, og jeg kan kun anbefale alle at gøre ligeså.

Jeg taler om Gilbert White og hans bog der i de fleste nyere udgaver (den har været til at købe uafbrudt siden den udkom i 1789) ganske enkelt bærer titlen "Selborne". Selborne er navnet på den by, hvor White var præst, og hvor han, når han ikke tog sig af sine sognebørn, brugte hver et ledigt øjeblik på at udforske egnens natur - og også dens fortidsminder iøvrigt.

White var en flittig mand - det var blandt andet ham, der opdagede dværgmusen. Det var ham, der fandt den første med sikkerhed kendte stylteløber fra Storbritannien, og meget meget andet. Men fra den ene ende af bogen til den anden (den består af en samling af alle de breve han skrev til venner og kollegaer rundt om i landet) er det hele gennemsyret af den simple glæde ved at sætte navn på tingene, ved at kende de dyr og planter man ser i det daglige, og ved at forstå sammenhængen i naturen, sammenhængen i tingene der omgiver os, og måske få en fornemmelse af hvorfor dyrene opfører sig som de gør, og fremfor alt hvorfor miljøet nogle gange kan blive forstyrret af menneskers aktiviteter (White regnes ofte for at være en af de første økologer og miljøforskere - og ind i mellem også miljøforkæmpere).

White var på ingen måde fejlfri - han var for eksempel en trofast tilhænger af teorien om, at svaler og andre fugle, der forsvandt om vinteren, i virkeligheden gik i dvale på bunden af søer, men ellers var han fremsynet og eftertænksom, og fremfor alt en stor fortaler for, at naturen er vidunderligt spændende, og alene af den grund, skal vi passe på dem.

Ham kunne mange politikere og embedsmænd have godt af at læse - og hvis man nogen sinde skulle have spekuleret over, hvorfor man synes naturen er så spændende, så kan man få svaret her.

Læs den - jo før, jo bedre.

Lars Thomas

De senest indberettede arter i Naturbasen: