Forside» I samarbejde med Naturhistorisk Museum Århus Log ind | Opret profil | Hjælp | Naturbøger
3. september 2010
ForsideNaturbasenLokaliteterArtslisterArtiklerForumGalleriFilmFelthåndbogKalenderNøglerBrugereLinksSøg

Forum

Forumoversigt | Start ny tråd | Seneste tråde | Aktive tråde | Ubesvarede tråde | Retningslinjer

Side 1 af 4 - Gå til side 1 2 3 4

Næste side | >>

Del Forum -> Fugle og ornitologi -> Seneste tråde | Aktive tråde | Ny tråd | Ubesvarede tråde

Stig Nedergaard
Stor hornugle (Læst 3206 gange) Postet d. 04-01-10 kl. 17:11
For 10 minutter siden så min hustru og jeg en stor hornugle, vi er vant til alm natugler som vi ser dagligt. Desværre var det for mørkt til at fotografere den, og den satte sig også for langt væk til at der kunne komme andet end en utydelig siloet ud af det. Hold da op for en oplevelse, jeg har ikke set sådan en siden jeg var dreng, og vidste ikke at de holder til her på Langeland, men både min hustru og jeg er sikre på at det var en stor hornugle. Sikken en start på det nye år.

Kommentér

Niels Aagaard

Controller
#1 Kommentar postet d. 04-01-10 kl. 17:28. Emne: Stor hornugle
Hej Stig.

Det lyder som en meget spændende oplevelse, I har haft der!

Men er I nu ganske sikre på, at det virkelig var en Stor Hornugle?
Hvordan kendte I den, og er I sikre på, at det ikke var en Skovhornugle?

Når jeg spørger sådan direkte og en smule tvivlende, er det fordi, der overhovedet ikke er rapporteret Stor Hornugle i Fyns-området (inkl. Langeland) de seneste 150 år.

Nu ved jeg jo ikke, hvor gammel du er; men din henvisning til, at du har set Stor Hornugle som dreng, øger også tvivlen en anelse. I hvert fald hvis det var her i landet. For der var overhovedet ikke set Stor Hornugle i Danmark (ikke vildt altså) mellem 1886 og 1986.

I må meget undskylde min lille tvivl. Det er jo fordi observationen er så spændende og usædvanlig, at det vil være rart at være helt sikker.

kh niels

Kommentér

Lars Hansen
#2 Kommentar postet d. 04-01-10 kl. 17:29. Emne: Stor hornugle
Mon ikke det er Skovhornugle, du har set - det er den med "stritørerne".

Stor Hornugle er omtrent på størrelse med en svane og mange gange større end fx natugle.
Bortset fra enkelte fund på Vestfyn, så kendes stor hornugle ikke fra Fyn.

Mvh
Lars

Kommentér

Stig Nedergaard
#3 Kommentar postet d. 04-01-10 kl. 19:03. Emne: Stor hornugle
Vi er ret sikre på at det var en stor hornugle, også selv om det var halvmørkt. Vi så den både i flugten, og da den satte sig på gavlen af en lade 150-200 meter væk. Jeg ved godt at man har regnet den for uddød, men som ung så jeg den ved flere lejligheder i skovene omkring Bryrup,også selv om at man regnede den for uddød, og det er nok 45 år siden, på den tid strejfede jeg meget rundt i det område.
Med hensyn til den vi så i dag, så er vi enige om at profilen i flugten kun kan være en ugle, og da den sad stille syneden den en del højere end en musvåge, og dem ser vi da af og til så den størrelse kender vi. Vi kan godt forstå at der rejses tvivl om vores observation, men nu ligger fotografiapparatet fremme med telen påmonteret, og så håber vi på en gentagelse. De billeder jeg fik her til aften har jeg ikke fået over på computeren endnu, men det bliver gjort i morgen, de er under alle omstændigheder ikke noget at skrive hjem om, men vi håber at man kan se noget på dem.

Kommentér

Anni Lene Nielsen
#4 Kommentar postet d. 04-01-10 kl. 21:13. Emne: Stor hornugle
Hej Stig

Sikke en oplevelse I har haft. Det bliver spændende at se billeder af den. Hvis du har fundet en Stor hornugle, så er det jo en sensation

Venlig hilsen Anni

Kommentér

Niels Aagaard

Controller
#5 Kommentar postet d. 04-01-10 kl. 23:22. Emne: Stor hornugle
Det lyder superspændende!!

kh niels

Kommentér

Jens Lund Hansen
#6 Kommentar postet d. 05-01-10 kl. 07:57. Emne: Stor hornugle
Jeg tillader mig lige at gå ind i denne tråd - foranlediget af Niels`oplysninger om at den store hornugle ikke er registreret på Fyn.

Vi har nogle nære bekendte på N Fyn, der igennem en årrække har fortalt at de har et par "stor hornugle" omkring deres landhus. Uglerne tager jævnligt deres katte (killinger og unge katte). Hele familie har set disse "store fugle" tage eller forsøge at tage en kat og flere gange rendt ud på marken i strømpesokller for at redde en kat. De fortæller også at de to ugler jager sammen i en slags koordineret angreb.

Kan det tænkes at være skovhornugle med denne adfærd? - og kunne det tænkes at registreringer "hemmeligholdes" for at beskytte sjældne fugle?
Jens

Kommentér

Claus D Jensen
#7 Kommentar postet d. 05-01-10 kl. 14:19. Emne: Stor hornugle
Hmm, spændende, stor hornugle er jo netop kendt for at tage katte...

Om skovhornugle også gør det, ved jeg ikke.

Kommentér

Per Rasmussen
#8 Kommentar postet d. 05-01-10 kl. 16:29. Emne: Stor hornugle
Lyder spændende.

Jeg kan oplyse at vi i DOF''s Uglegruppe ikke har kendskab til sikre fund fra Fyn i nyere tid. Der har været et par angivelser, men ingen vi har kunne verificere. Det er faktisk sådan at fund af Stor Hornugle skal forelægges DOF''s Sjældenhedsudvalg for fund øst for Lillebælt. Så officielt er uglen ikke fundet på Fyn. Arten er dog i fremgang i det jyske, så det skulle være underligt om den ikke skulle forvilde sig over bæltet engang i mellem.

Ang. katte, så er Stor Hornugle jo kendt for at tage alt der er mindre end den selv, og det gælder alt fra Duehøge til katte. Kunne være interessant at høre nærmere om fundet fra Nordfyn. For hvis det drejer sig om flere fugle der jager sammen må det vel være et ynglepar. Siden hele familien har set uglerne jage, går jeg ud fra at det ikke har været helt mørkt?

Man skal også være klar over at det faktisk godt kan være svært at bestemme fugle i mørke, og størrelse og proportioner kan let snyde. Og især hvis man ikke på forhånd kender fuglearterne.
For nylig var jeg selv ved at blive snydt af en fugl der krydsende over vejen en tidlig morgen jeg var på vej på arbejde. Egentlig troede jeg det var en Skovhornugle, men da jeg fandt den siddende i et vejtræ lidt længere fremme, kunne jeg konstatere at det var en Musvåge som bilen havde skræmt op! Så fuglebestemmelse i mørke er altså ikke så nemt!

Håber der kan komme lidt mere "kød" på de to angivelser.

mvh
Per Rasmussen
DOF Fyn Uglegruppe

Kommentér

Stig Nedergaard
#9 Kommentar postet d. 05-01-10 kl. 17:20. Emne: Stor hornugle
Igen i dag har vi set vores ven, det var ved 3 tiden, den satte sig omtrent samme sted som i går, og med himlen som baggrund kunne vi tydeligt se" hornene ". Desværre sidder den kun i måske 15-20 sekunder, men længe nok til at vi ikke er i tvivl mere. Desværre skal jeg op på første sal for at få ordentlig udsyn til at fotografere, så da jeg kom derop var fuglen fløjet. Medens jeg var på vej op på første sal så min hustru noget spændende, uglen havde et bytte i sine fangere, og det må have tiltrukket en musvåge, der generede uglen og måske har den fået uglen til at forføje sig. Musvågen er en af vores kendinge, som vi ser jævnligt. Den var for nogle år siden kommet i vanskeligheder, og kunne ikke rigtig klare sig, så vi sørgede for nogle kyllinger til den, og efter 14-15 dage stak hun af igen,men siden da kommer hun jævnligt forbi, især når der er sne og kulde, og så lægger vi nogle kyllingelår ud til den. Grunden til at jeg siger "hun" om den, er at den kom forbi med to unger sidste sommer. Om det var dens unger ved vi ikke, men det vil vi gerne tro. Jeg håber virkelig at jeg får mulighed til at få et ordentlig billede af den ugle, og ikke som i dag må nøjes med et dårligt billede af musvågen, men man kan i det mindste se hvad det er

Stor hornugle (Igen i dag har vi set vores ven, det var ved 3 tiden, den satte sig omtrent samme sted som i går, og)
Stig Nedergaard har vedhæftet dette billede
Kommentér

Side 1 af 4 - Gå til side 1 2 3 4

Næste side | >>

Email notificering
Du modtager en e-mail når dit indlæg besvares

Google

Web www.fugleognatur.dk
Klik her for avanceret søgning i observationerne

Om Fugleognatur.dk | Indhold | Rettigheder | Kvalitetssikring | Hjælp | Retningslinier | Ordforklaring | Persondata | Translator