| Del
|
Forum -> Natur- og miljøpolitik
-> Seneste tråde | Aktive tråde | Ny tråd | Ubesvarede tråde
|
 Anders Michaelsen
|
Natursyn og vinterfuglefodring i søer, fjorde mv. (Læst 3022 gange) Postet d. 07-02-10 kl. 13:33
|
Her til morgen bringer København Radio en nyhed om at Falck vinterfodrer fuglene ved at hugge hul i isen og hælde foder ud, den skriftlige version af nyheden kan ses her:
- se linket HER
kilden til historien er Lokalavisen.dk som har denne artikel:
- se linket HER
heraf fremgår det, at det (selvfølgelig)er Dyrenes Beskyttelse som står bag...
Og så er det jo man tænker, hvad er lige kommunens holdning til den slags næringsforurening og hvad er lige den dybere mening med at fodre blishøns og svaner i en isvinter.
Til sommer kan medierne lave historien om den dårlige vandkvalitet, iltsvind og de giftige alger, og vandmiljøet i habitatområdet Roskilde Fjord som ikke lever op til sine målsætninger for rent vand.
Det er der jo mange andre og mere betydende årsager til, men aligevel...
Hvordan får man Dyrenes Beskyttelse til også at være naturens beskyttelse....?
Og hvordan får man Falck til at holde op/kommunen til at sige stop!?
Og hvordan får man medierne til at formidle den biologiske vinkel til den brede befolkning.
Jeg har stadig et billede på nethinden fra for 3 uger siden ved Lyngby Sø. der var hugget hul på isen og 2-3 trillebørfulde franskbrød, sirligt skåret ud i firkanter på 3x3x3 cm, var væltet ud i vandet........
|
|
Kommentér
|
 Jan Larsen
|
#1 Kommentar postet d. 07-02-10 kl. 13:48. Emne: Natursyn og vinterfuglefodring i søer, fjorde mv.
|
Kære Anders
"og hvad er lige den dybere mening med at fodre blishøns og svaner i en isvinter"
- ønsker du at disse dyr skal dø af sult ?
Med venlig hilsen
Jan Larsen
|
|
Kommentér
|
.jpg) Karsten Elmose Vad
|
#2 Kommentar postet d. 07-02-10 kl. 13:58. Emne: Natursyn og vinterfuglefodring i søer, fjorde mv.
|
At Anders taler imod vinterfodring er da ikke det samme som han "ønsker dyrene skal dø". Ønsker du, Jan, at vores natur skal forringes og at vores vandmiljø skal udsættes for yderligere belastning? (Det er jo konsekvensen af en sådan fodring). Det er ikke helt fair at tillægge hinanden intentioner på den måde.
Jeg mener, at Anders påpeger en væsentlig problematik.
|
|
Kommentér
|
 Jan Larsen
|
#3 Kommentar postet d. 07-02-10 kl. 14:35. Emne: Natursyn og vinterfuglefodring i søer, fjorde mv.
|
Kære Karsten
Jeg drillede bare Anders ! Jeg kender udmærket til vandmiljø-problematikken - og jeg synes heller ikke at der skal fodres på den måde !
Med venlig hilsen
Jan Larsen
|
|
Kommentér
|
.jpg) Karsten Elmose Vad
|
#4 Kommentar postet d. 07-02-10 kl. 14:44. Emne: Natursyn og vinterfuglefodring i søer, fjorde mv.
|
Ok
|
|
Kommentér
|
 Anders Michaelsen
|
#5 Kommentar postet d. 07-02-10 kl. 14:45. Emne: Natursyn og vinterfuglefodring i søer, fjorde mv.
|
Ja, jeg kan jo godt se hvad meningen (intentionen) er. Men jeg spurgte netop efter den dybere mening...
Og ja, jeg synes faktisk de "stakkels" fugle skal have lov til at dø, hvis det er det som isvinteren fører til.
|
|
Kommentér
|
 Jan Larsen
|
#6 Kommentar postet d. 07-02-10 kl. 14:53. Emne: Natursyn og vinterfuglefodring i søer, fjorde mv.
|
Kære Anders
Vi er helt enige.
Lad dog vinteren lave det samme arbejde som jægerstanden laver med vildtreguleringen !
Med venlig hilsen
Jan Larsen
|
|
Kommentér
|
 Keld Skytte Petersen
|
#7 Kommentar postet d. 07-02-10 kl. 15:18. Emne: Natursyn og vinterfuglefodring i søer, fjorde mv.
|
Jamen dog, den vinterfodring tror jeg næppe vil tilføre problematiske mængder næringsstoffer til de områder hvor de trods alt begrænsede mængder udbringes. Og der er jo intet nyt under solen, jeg indsætter herunder et foto af et LANGT større problem, når det nu skal være, nemlig daglig fodring af udsatte skydefugle, i altfor rigelig mnængde, i et lukket vand. Og det skulle jo vistnok være lovligt, altså lige bortset fra mængden af fugle der udsættes.
Så JEG får altså ikke ondt af lidt nødhjælp.
.jpg) Keld Skytte Petersen har vedhæftet dette billede
|
|
Kommentér
|
 Keld Skytte Petersen
|
#8 Kommentar postet d. 07-02-10 kl. 15:19. Emne: Natursyn og vinterfuglefodring i søer, fjorde mv.
|
Her er så foderkilden, tror faktisk der kan være rigtig mange af de sække manden i artikel nummer to står med i denne, og det her hældes i et hul under 1000m2
.jpg) Keld Skytte Petersen har vedhæftet dette billede
|
|
Kommentér
|
 Anders Michaelsen
|
#9 Kommentar postet d. 07-02-10 kl. 16:55. Emne: Natursyn og vinterfuglefodring i søer, fjorde mv.
|
At udsætning og fodring af skydefugle er et forholdsmæssigt langt større problem er jeg helt på det rene med.
Men natursynet i forbindelse med vinterfuglefodringen i søer og fjorde er vigtigt. For hvis folk ikke kan skelne mellem kæledyr og vilde dyr, så er det helt galt.
En ting er at man fodrer fuglene i sin have, det kan man gøre for sin egen skyld uden at det påvirker vandmiljøet negativt. Men når så man flytter det ned i Roskilde Fjord og Dyrenes Beskyttelse med hjælp fra Falck hælder tonsvis af foder ud på vegne af vores allesammens medlidenhed, uden at der er en eneste myndighed eller naturorganisation som løfter et øjenbryn, så er det sgu'' svært at formidle naturbeskyttelse og vandmiljø.
Hvad bliver det næste? Skal blishønsene have en netoverdækket fodringsplads så havørnen ikke tager dem mens de bliver fodret...?
|
|
Kommentér
|
|
|