| Del
|
Forum -> Fugle og ornitologi
-> Seneste tråde | Aktive tråde | Ny tråd | Ubesvarede tråde
|
 Ivy Holst
|
hvilen drossel? (Læst 564 gange) Postet d. 08-02-10 kl. 11:06
|
En drossel set i et træ på Ingerslevsgade i København (det er langs baneterrænet). Den var slank og på størrelse med en solsort - eller lidt større måske - og så var den meget afdæmpet i farverne med brunlig ryg og lys bug. Tegninger og farver var som hos en rørsanger, helt uden nister, pletter eller lignende. Jeg kan ikke finde nogen drossel i bøgerne, der ligner da Sjakkeren er for spraglet og solsortehunnen for mørk. Kan det evt være en Sangdrossel uden pletter? Er der nogen, der kan hjælpe? Jeg havde desværre ikke kamera med, men den sad pænt stille, så jeg er sikker på den ikke havde pletter.
|
|
Besvar | Kommentér
|
 peter sunesen
|
#1 Svar postet d. 08-02-10 kl. 11:27. Emne: hvilen drossel?
|
Hej,
Nu skal man jo være lidt forsigtig med at foreslå noget sjældent, men det lyder som om det kunne være en leucistist fugl ( mangler mørke farver i fjerene) Altså hvis du er sikker på det med manglen på pletter og ensfarvet lys brunlig overside. Mvh. Peter
|
|
Besvar | Kommentér
|
 Ivy Holst
|
#2 Kommentar postet d. 08-02-10 kl. 11:33. Emne: hvilen drossel?
|
måske, men vil du så mene, at det var en bleg solsort? I så fald en hun, for næbet var ikke gult. Og ville der være tydelig forskel på den lyse bug og den mørkere ryg hvis der er tale om et "blegt" individ?
|
|
Besvar | Kommentér
|
 Ivy Holst
|
#3 Kommentar postet d. 08-02-10 kl. 12:52. Emne: hvilen drossel?
|
Nu har jeg selv været lidt kreativ og kigget på billeder. Den fugl jeg så ligner mest af alt en nattergal. I fugleflugtslinie er der ikke så langt fra fundstedet til Valbyparken, hvor jeg ved de findes (vi hører dem om sommeren). Er det tænkeligt, at det er sådan en jeg har set i et træ på en befærdet vej i februar?
|
|
Besvar | Kommentér
|
 peter sunesen
|
#4 Svar postet d. 08-02-10 kl. 13:04. Emne: hvilen drossel?
|
Nej ikke Nattergal.
Den trækker til tropisk afrika og ville næppe overleve en halv dag i vores nuværende vintervejr. Desuden er Nattergal langt mindre end en Solsort.
Jeg tror mest på en almindelig droselart som Vindrosel eller en (blegt farvet) Sjagger, men uden fotos kommer vi nok ikke nærmere.
Mvh. Peter
|
|
Besvar | Kommentér
|
 Mette Hansen
|
#5 Kommentar postet d. 08-02-10 kl. 13:04. Emne: hvilen drossel?
|
Hvis du er bare nogenlunde sikker på den størrelse du angav (solsort eller lidt større), så kan du udelukke nattergalen alene på den baggrund. Ud over årstiden.
Solsortehunner _kan_ altså være ret lysebrune af og til. Men hvis den virkelig var helt over i nattergale-farve, er det da vist udenfor normalspektret.
|
|
Besvar | Kommentér
|
 Ivy Holst
|
#6 Kommentar postet d. 08-02-10 kl. 14:02. Emne: hvilen drossel?
|
I har nok ret i at det ikke er muligt at drage en endelig konklussion. - Jeg ved godt at nattergalen trækker til afrika, men ifølge Dansk Ornitologisk forenings hjemmeside er den ved sjældne lejligheder set i Danmark i februar (0,0001 individer pr rapportering), så det ku jo være et enkelt vildfaren individ, men "min" var nok for stor. Min anden idé, en afdæmpet sangdrossel, der ville passe bedre med størrelsen, er jo også en trækfugl.
|
|
Besvar | Kommentér
|
 Mette Hansen
|
#7 Kommentar postet d. 08-02-10 kl. 14:14. Emne: hvilen drossel?
|
Tag kameraet med, og gå tur i området igen så tit du har chancen! Det _kunne_ jo være en sjælden drossel, og det ville da være sjovt... 
|
|
Besvar | Kommentér
|
 Karsten Brejl
|
#8 Svar postet d. 08-02-10 kl. 23:11. Emne: hvilen drossel?
|
Lidt større end solsort.Brun ryg og lys bug og ingen pletter. Det passer alt sammen perfekt på sjagger, og stedet passer også. Så mon det ikke alligevel har været sådan en? Venlig hilsen Karsten
|
|
Besvar | Kommentér
|
 Niels Aagaard
Controller
|
#9 Svar postet d. 09-02-10 kl. 01:11. Emne: hvilen drossel?
|
Tja. Medmindre du "fanger" fuglen med fotolinsen, får vi nok aldrig en sikker bestemmelse. (hvilket man i øvrigt skal vænne sig til som fuglekigger; folk som kan "artsbestemme" alt er IKKE troværdige!!!).
Et par comments:
-Nattergal: NO WAY! Den kan ikke klare sig her om vinteren. Alle obs før 20/4 (og de allerfleste før 25/4) er opspind/fejliagttagelser/høreskader. -Sangdrossel (+Mistel+Vin-): Yderst usandsynligt. Har plettet bryst/underside og en anden "performance" (jizz) end Solsort m.fl. -Solsort: Tja... Selv efter 35 års intenst fuglekiggeri (inkl. ringmærkning af ca.2000 Solsort) løber jeg ind i hun-Solsorte med "pudsige" farver og tegninger. Min første "dom" over din fugl var klart hun-Solsort (måske med leucistisk fjer-blegning); men.. -Sjagger:..kan være extremt foranderlig, og en klar deling mellem "snusket" overside og lys underside er måske en smule mere Sjagger- end Solsorte-agtig.
Svaret blæser i vinden !!
kh niels 
[Accepteret svar]
|
|
Besvar | Kommentér
|
|
|