| Del
|
Forum -> Fugle og ornitologi
-> Seneste tråde | Aktive tråde | Ny tråd | Ubesvarede tråde
|
 Sylvia Rennison
|
Hvilken Rødben? (Læst 264 gange) Postet d. 07-03-10 kl. 20:03
|
Min fuglebog fortæller mig, at Rødben først kommer fra vinterhi sidst i marts, men at Islandsk Rødben kan finde på at overvintre i Danmark. Men jeg har nu lidt svært ved at se forskel. Set ved Skiveren Aalborg i går, jeg mener der var 3-4 individer ude på isen, og så sang de da også som hyldest til det smukke solskinsvejr. Venlig hilsen Sylvia
.jpg) Sylvia Rennison har vedhæftet dette billede
|
|
Besvar | Kommentér
|
 peter sunesen
|
#1 Svar postet d. 07-03-10 kl. 20:20. Emne: Hvilken Rødben?
|
Islandsk Rødben er blot en race.
Den er en smule større end ''vores'' Rødben men ikke nok til at det kan ses i felten.
Farvetonen er lidt anderledes men igen:svært at vurdere med sikkerhed i felten.
Ringmærkning har imidlertid vist at den islandske race (robusta) er mere...tja, robust og gerne overvintrer på vores breddegrader på trods af det til tider ganske hårde vejrlig.
Så det er givetvis et eksemplar af Tringa totanus robusta du her har foreviget.
Mvh.
Peter
[Accepteret svar]
|
|
Besvar | Kommentér
|
 Sylvia Rennison
|
#2 Kommentar postet d. 07-03-10 kl. 21:06. Emne: Hvilken Rødben?
|
Hej Peter. Tak for dine komentarer-vi er rimeligt enige, benene er også noget blege. Hvis ikke nogen protesterer, så er det Islandsk Rødben. "Vores" Rødben kommer om en måneds tid, dem ville jeg heller ikke kunne se ude på fjorden. Venlig hilsen Sylvia
|
|
Besvar | Kommentér
|
 Bo Skelmose
|
#3 Svar postet d. 08-03-10 kl. 23:16. Emne: Hvilken Rødben?
|
Jeg så to-tre rødben - almindelige under den strenge frost for en måneds tid siden. Så enkelte vover pelsen.
|
|
Besvar | Kommentér
|
 Niels Aagaard
Controller
|
#4 Svar postet d. 09-03-10 kl. 00:13. Emne: Hvilken Rødben?
|
Som Peter fortæller regnes "Islandsk Rødben" og "Alm. Rødben" ikke som forskellige arter, men kun som forskellige racer (=underarter).
Det betyder jo, at de to former er nært beslægtet, og at der derfor ikke er noget sært i, at de er svære at kende fra hinanden.
Desværre har der dannet sig en myte om, at alle Rødben, der ses om vinteren i Danmark, tilhører racen "Islandsk Rødben". Og som følge af denne myte, prøver man oftest ikke at racebestemme disse vinter-fugle.
Som Peter nævner er IR en anelse større ned AR, men det kan kun ses, når racerne optræder sammen. Den bedste forskel er (angiveligt - det er vistnok ikke engang ordentlig efterforsket...) kontrasten mellem ryg og bryst.
IR har mørkere bryst end AR i vinterdragt (det vil især sige mørkt felt med en større udstrækning). Ryggen på AR i vinterdragt er overraskende lys (ses jo også i de sædvanlige vinterkvarterer i Middelhavslandene) med kun ringe brunfarvning; mens IR har ryggen mørkere brunlig og gerne mørkere end brystet.
Det er noget med gradsforskelle (typisk for forskellen mellem racer!), og vinterens "vekslende" lys gør det naturligvis ikke lettere.
Jeg ville dømme din fugl til at være en IR primært pga udstrækningen af mørkebrunt på brystet. But who knows...?
kh niels 
[Accepteret svar]
|
|
Besvar | Kommentér
|
 Sylvia Rennison
|
#5 Kommentar postet d. 09-03-10 kl. 09:54. Emne: Hvilken Rødben?
|
Ja--hvem ved. Jeg har netop ikke indtastet obs. fordi jeg synes forskellen næsten er ens. Men vi har generelt ikke set nogen vintergæster her i polarkulden, hverken Sangsvaner, eller diverse gæs osv. I mit lille private galleri har jeg kaldt den for IR. Tak for hjælpen til alle. Venlig hilsen Sylvia
|
|
Besvar | Kommentér
|
|
|