| Del
|
Forum -> Fugle og ornitologi
-> Seneste tråde | Aktive tråde | Ny tråd | Ubesvarede tråde
|
 Bent Nielsen
|
Hvilken ørn (Læst 289 gange) Postet d. 13-03-10 kl. 11:34
|
På vor nyligt overståede ørne-/ferietur til Skåne faldt vejen selvfølgelig forbi Malmø (det er jo næsten Danmark) nærmere betegnet SØ for, hvor jeg via SKOF`s hjemmeside har fulgt med i obs. af "deres" steppeørn. Nu var det en ferie, hvor jeg måtte lade de "rigtige" objektiver blive hjemme og kun have feriekittet med (sigma 18-200)Derfor er min dogmeoptagelse måske ikke noget at skrive hjem om, men som dok. er det vel ok, selvom beskæringen pga. flyvehøjden nok er lidt voldsom. Jeg er meget i tvivl, og så alligevel ikke: jeg synes at halen er for kort til steppeørn, og måske også farven på denne. Men af og til når ørnen samlede halefjerene fik selve halen et noget mørkere look. Jeg hælder måske mere til en havørn 2 eller 2K. Nu ville man jo godt have krydset for den her Steppeørn, men selvfølgelig skal man jo være sikker ..... og det bliver man her på siden hvor nørder og andet godtfolk holder til. Så jeg håber på en anden bestemmelse end min umiddelbare...er der et bud??
.JPG) Foto: Ørn.... Klik på billedet for original størrelse (804 x 567)
|
|
Besvar | Kommentér
|
 Bent Nielsen
|
#1 Kommentar postet d. 13-03-10 kl. 11:39. Emne: Hvilken ørn
|
Der skal stå 2k eller 3 k
|
|
Besvar | Kommentér
|
 Anni & Peter Nielsen
Moderator
|
#2 Svar postet d. 13-03-10 kl. 11:45. Emne: Hvilken ørn
|
Nej, det er en Havørn, som du selv er inde på. Halen er en ret god indikation. Og fuglen er ikke voksen.
vh/Peter
|
|
Besvar | Kommentér
|
 Bente Holm-Petersen
|
#3 Svar postet d. 13-03-10 kl. 11:57. Emne: Hvilken ørn
|
som Peter siger, så er det en ung havørn - men hvorvidt det er en 2 eller 3 K tør jeg ikke sige noget om mvh Bente
|
|
Besvar | Kommentér
|
 Anni & Peter Nielsen
Moderator
|
#4 Svar postet d. 13-03-10 kl. 12:10. Emne: Hvilken ørn
|
Ja, jeg var også lidt i tvivl om det er en 2k eller 3k. De lyse armhulefjer ses egentlig godt nok. De lyse bånd på vingedækfjerene virker lidt udgnedne, der er vist ikke 2-3 bånd. Og det mørkstribede bryst og bugen er måske også lysere end hals og hoved, det er netop svært at afgøre - i hvert fald står bug og bryst ikke i klar kontrast til hals og hoved.
Svingfjerene giver vel så nogenlunde en fin "savtakket" vingebagkant - kanten er vist ikke ujævnt flosset. Så måske er det kun en 2k.
vh/Peter
|
|
Besvar | Kommentér
|
 Bent Nielsen
|
#5 Svar postet d. 13-03-10 kl. 12:34. Emne: Hvilken ørn
|
Jamen tak for svarene..... Jeg tænkte jo nok, at det er her svaret findes. Tak for hjælpen, og mon ikke man sku` ta` en tur mere til det skånske efter den her Steppeørn. Den er der jo..... (set gennem 4 - 6 uger) Bortset fra det, bliver man altså helt "høj" når man i klar sol har en sådan fugl svævende 6-8 min lige over sig. I løbet af ugen faktisk 25 flere samt 3 kongeørne (Fyledalen og omgivelser)samt ravn, sortspætte, grønspætte og alt hvad vore tidligere besiddelser giver af fugleobs.
Tak endnu en gang
|
|
Besvar | Kommentér
|
|
|