| Del
|
Forum -> Fugle og ornitologi
-> Seneste tråde | Aktive tråde | Ny tråd | Ubesvarede tråde
|
 Jette Sloth Vinding
|
Stære/stærekasser (Læst 330 gange) Postet d. 18-03-10 kl. 12:17
|
18.3.10 Jeg har i over 30 år haft stærekasser i min have. I mange år 2 stk, nu 4 stk. Jeg har i alle disse år glædet mig over stærenes ophold. Virkelig fulgt med i deres cyclus. Men i år har jeg virkeligt et problem. Ikke mindst stærene. De 4 stærekasser er beboet af skovspurve og stærene sidder pænt på en gren og kigger forundret ind gennem hullet. Indtil videre vinder skovspurvene. Hvad gør jeg? Er det naturens gang? Skovspurvenes gamle bolig er væk, grundet vi har fået nyt tag. Så jeg er delvis selv skyldig. mvh Jette V.
|
|
Besvar | Kommentér
|
 Frede Mørch
|
#1 Kommentar postet d. 18-03-10 kl. 12:55. Emne: Stære/stærekasser
|
Opsæt hurtigst muligt fire nye kasser (-!
Mvh Frede
|
|
Besvar | Kommentér
|
 Rune Lykke Simonsen
|
#2 Kommentar postet d. 19-03-10 kl. 18:41. Emne: Stære/stærekasser
|
Hej Jette Mine stærekasser bruges normalt først af spurvene, når stærene er færdige med at bruge dem og stærene skal nok jage dine spurve ud med mindre de finder anden bolig. Det ændrer naturligvis ikke ved at spurvene så mangler bolig, og som Frede skriver er det med at få sat flere kasser op, men jeg synes du skal sætte både stærekasser og mindre kasser til spurvene op. Generelt er stæren i tilbagegang lissom så mange andre arter desværre, grundene til det er sikkert mange, men nok en gang bærer ændrede dyrkningsformer i landbruget sikkert et stort ansvar herfor. Desværre plejer landbruget at stikke hovedet i busken og melde (fugle)-hus forbi. En dag er der forhåbentlig nogle forstandige bønder der vil tage et ansvar og indse at den måde de forvalter naturen på ikke i det lange løb er bæredygtig. Lidt grotesk synes jeg ihvertfald det lyder når de gode gamle "sprøjtespor" i markerne nu bliver kaldt "plejespor", kald dog en spade for en spade kære landmænd. Udover at jeg så kom af med lidt galde/gylle,ønsker jeg dig held og lykke med dine fugle. Rune
|
|
Besvar | Kommentér
|
 Jette Sloth Vinding
|
#3 Kommentar postet d. 17-04-10 kl. 21:54. Emne: Stære/stærekasser
|
Hej Frede og Rune. Tak for jeres råd. Jeg kan ikke nå at sætte flere kasser op i år, men vil da satse på det til næste år. Et stærepar har nu erobret en af kasserne tilbage Jeg har iøvrigt 6-8 mejsekasser, hvor en del af dem er beboet. Jeg har også en gærdesmutte,Gerda, der har boet i en lampe i 35 år. Okay, det er selfølgelig ikke samme fugl . Gerda har vi haft meget fornøjelse af, trods det at vi har måttet undvære lys i lampen i hele 35 år . Jeg har været meget spændt på om gærdesmutterne kunne klare den hårde vinter, men heldigvis har reden været beboet hele vinteren mvh Jette V
|
|
Besvar | Kommentér
|
 Jette Sloth Vinding
|
#4 Kommentar postet d. 17-04-10 kl. 21:57. Emne: Stære/stærekasser
|
Hej Rune. Jeg har skrevet til dig og Frede samtidig. Så se venligst dette. Jette V
|
|
Besvar | Kommentér
|
 Gert S Laursen
|
#5 Kommentar postet d. 21-04-10 kl. 16:50. Emne: Stære/stærekasser
|
Hej Jette Du kan være helt rolig, stærene skal nok få smidt det småkravl ud. Mvh; Gert
|
|
Besvar | Kommentér
|
|
|