Forum-arkiv

 Velkommen til arkivet

Her finder du arkiverede artikler og forumtråde fra Naturbasens nu lukkede hjemmeside "Danmarks Fugle og Natur".

Du kan benytte det nye forum "Artsbestemmelse", hvis du har brug for hjælp til identifikation af dyr, planter eller svampe fundet i Danmark.

Opret ny artsbestemmelse

23. marts 2010

Paddetur til Køges skove i det tidligste forår

Nogle ville måske mene, at denne tråd hører hjemme i "Dagens naturoplevelse"? Jeg foretrækker nu at placere den i padde- og krybdyrforumet, da den udelukkende handler om padder, og her vil herpetologiinteresserede som udgangspunkt kigge efter nye tråde!

Hvert forår afholder jeg for DN Køge en cykletur til en række vandhuller i skovene vest for Køge. Dette forår var turen sat til søndag den 21. marts. Normalt ville jeg ikke kalde 21. marts for "det tidligste forår", men vinteren bare fortsatte og fortsatte indtil midten af marts. Én uge forinden var vandhullerne totalt frosne, og skovvejene var flere steder svært fremkommelige pga. is, sne og mudder, men jeg gennemførte alligevel turen, dog uden annoncering i lokalaviserne i ugen op til turen:

www.fugleognatur.dk...show_message

Det kunne blot blive en "alternativ skovtur" med lidt gode oplevelser i form af f.eks. fugle, mus og en edderkop!

Men ugen op til turen blev meget lunt med tocifrede temperaturer, og fredag den 19. marts observerede jeg om natten salamandre og springfrøer på og ved den tykke is www.fugleognatur.dk/gallery... og www.fugleognatur.dk/gallery... og www.fugleognatur.dk/gallery...

Når turen nu også kaldes en springfrøtur, er det vist naturligt at lægge ud med et billede af en springfrø, endda en hun fra netop denne tur.


Foto: Henrik Bringsøe

De senest indberettede arter i Naturbasen: