Forum-arkiv

 Velkommen til arkivet

Her finder du arkiverede artikler og forumtråde fra Naturbasens nu lukkede hjemmeside "Danmarks Fugle og Natur".

Du kan benytte det nye forum "Artsbestemmelse", hvis du har brug for hjælp til identifikation af dyr, planter eller svampe fundet i Danmark.

Opret ny artsbestemmelse

30. maj 2010

Ny art for Danmark!!!

Sikke en dejlig oplevelse! :)

Vi kender det vel de fleste af os - det med at være hjemvendt fra en tur ud i det grønne med et CF-kort fyldt af mere eller mindre spændende organismer. På den ene side kender vi ofte de fleste af vores motiver i forvejen, og forevigelsen er derfor (i hvert fald for mit eget vedkommende) enten ment som dokumentation eller blot "pynt" til væggen, hjemmesiden mm.

På den anden side er der imidlertid også alle de billeder af det man ikke umiddelbart kan sætte navn på i felten - de ting man som regel overser, men som lige fangede blikket, så spændende ud eller på anden måde virkede interessant - og derfor ender i kameraets hukommelse. Disse navneløse organismer virker altid ved første øjekast spændende og interessante, men - må man sande - viser sig oftest at være relativt banale almindeligheder med langt mellem de enkelte rariteter.

I fredags var jeg imidlertid utrolig heldig! På en tur til Lyngbos hede i det vestjyske, fik jeg sammen med min mor øje på disse små orange svampe. Det kan næppe komme som en overraskelse at disse umiddelbart faldt i kategori 2 af de ovenfor beskrevne muligheder, og at jeg derfor måtte en tur i svampeforum for at søge hjælp! Forventningerne til at få sat navn på kræet var ret begrænsede (og her taler jeg af bitter erfaring :)), men stik mod al fornuft skulle det hurtigt ændre sig.

I den oprindelige tråd (www.fugleognatur.dk...show_message stod det hurtigt klart at denne lille sag åbenbart var noget ud over det sædvanlige, og jeg var heldig nok til i dag at få arrangeret et "on the spot"-møde med Jens H. Petersen til inspektion af vidunderet.

Efter at have haft ekspertisen med på stedet, er jeg nu blevet lovet at de hidtil fremsatte påstande (omend velbegrundede :)) rent faktisk er blevet bekræftede! Jeg må med ydmyghed i stemmen derfor bekræfte at ikke blot har vi fået en ny dansk svampeart tilføjet vor hjemlige funga, men også føjet en helt ny slægt til danmarkskortet! Der er tale om arten Multiclavula vernalis - en basidiolichen tilknyttet algen Coccomyxa (den grønne belægning der fremgår på billedet). Det er, har jeg ladet mig fortælle, en køllesvamp tilknyttet det arktisk/alpine miljø - og nu danske klitheder!

Hvorom alting er, så har det været en stor personlig oplevelse at være med til, og samtidigt opfyldelsen af et højt personligt mål! Derfor vil jeg gerne benytte denne beskedne lejlighed til at takke de implicerede parter - selvfølgelig ikke mindst Torbjørn (som var manden bag bestemmelsen) og Jens (som både ulejligede sig den lange tur til Vestjylland og sagde god for den endelige afgørelse). (y)

Lad det samtidigt være en opfordring til alle jer andre om at komme i støvlerne og afsted - det KAN lade sig gøre! ;-)

Mvh. Kevin.


Foto: Multiclavula vernalis

De senest indberettede arter i Naturbasen: