Forside» I samarbejde med Naturhistorisk Museum Århus Log ind | Opret profil | Hjælp | Naturbøger
fyld
19. april 2014

Forum

Forumoversigt | Start ny tråd | Seneste tråde | Aktive tråde | Ubesvarede tråde | Retningslinjer

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Navn Forum -> Pattedyr -> Seneste tråde | Aktive tråde | Ny tråd | Ubesvarede tråde

Kirsten Hofset
Erfaringer med husmår (Læst 2376 gange) Postet d. 01-06-10 kl. 13:35
Så fik vi oplevet fest på loftet, en forfærdelig larm og helt sikkert en mår.

Nu er jeg i tvivl om hvad jeg gør. Jeg kan se at diverse skadedyrsbekæmpere vil fange dem i fælder og aflive dem, det er jeg ikke meget for. herudover har jeg fundet diverse råd til at overbevise måren om, at den skal flytte alt fra radio og lys på loftet til at manden i huset tisser på en klud der lægges på loftet Er der nogen der har erfaring med mår på loftet ? Jeg er jo bange for at den ødelægger noget.

M.v.h.

Kirsten

Besvar | Kommentér

Kresten Hansen
#1 Kommentar postet d. 01-06-10 kl. 21:46. Emne: Erfaringer med husmår
Jeg bor på et nedlagt husmandssted og har haft husmår i de 26 år, vi har boet her.

- se linket HER

Godt nok kan den hoppe lidt rundt på loftet og lave et leje i isoleringen, men det kan jeg sagtens leve med. Det har i årenes løb givet mange sjove oplevelse, der nok kan opveje det. Særlig sky er den ikke.

I det store hele opfører den sig meget pænt. Og vi trives fint side om side.

Og så har den i øjeblikket unger, kan jeg høre. De er ikke altid lige enige.

Den mulighed skal du nok lige tage i betragtning.

Mvh

Kresten

Besvar | Kommentér

Kirsten Hofset
#2 Kommentar postet d. 01-06-10 kl. 22:12. Emne: Erfaringer med husmår
Tak for svaret Kresten

Selvom både min mand og jeg har boet 30 år i København (og kun 5 år her i det vestfynske) er vi ikke storbybønder. Vi har besluttet os at se tiden an og se/høre om måren generer meget.

I de 5 år vi har boet herude på landet har vi haft 2 (TO) mus inde i huset, 1 rotte er set i brændeskuret og 1 rotte er set ved vores kompostbunke, så måren kan jo være med til at holde dem væk. Vi har mosegrise (studsmus) da vi bor tæt på et moseområde, men de generer kun græsplænen og hvad så.

Mine fugle bygger reder og skider i diverse garager og udhuse, men går det an at leve side om side med dyrene, så er det det jeg helst vil !

Jeg vil tjekke lofterne og se om måren går i isoleringen, ellers må den for min skyld gerne blive boende.

M.v.h.

Kirsten

Besvar | Kommentér

Jens Lund Hansen

Svaraktivitet:

(10)
#3 Svar postet d. 02-06-10 kl. 19:43. Emne: Erfaringer med husmår
Når man flytter ud på landet bliver man jo konfronteret med nogle seriøse dilemmaer:

Når råvildtet græsser jordbærbedet ned og bukken har fejet på flere af de unge stevnsbærtræer er det da lidt surt. Men når råbukken går fredeligt og æder af æbletræet 5 meter udenfor køkkenvinduet, mens man drikker morgenkaffen kan det ikke opvejes af 12 kg kød i fryseren og et gevir på væggen.

Når der så er småbitte klovspor i mudderet ved siden af de store nede ved vandhullet, så er alt tilgivet og jordbærbedet glemt.

Når sneen smelter og det viser sig at haren har ædt al barken af de små æbletræer er det en lærestreg til næste gang. Når uglen tuder i de store nobilisser og der er uglegylp overalt, så er det slut med at bruge Mortalin.

Når hejren sidder på sin faste plads ved vandhullet er det slut med at tænke i store, tamme karper. Til gengæld er et fisketomt vandhul vist godt for padderne.

Når man bærer hundene hen over brændenældepartierne og har glemt at man selv er iført korte bukser og bare tæer i sandaler er det godt at tænke på, at nælden er vært for massevis af arter og at herbicider er noget skidt.

Pilekrattet – der breder sig ud over det hele – er også vært for massevis af arter af insekter og nattergalen skal jo have et sted at bo. Tidslerne tiltrækker jo mange sommerfugle, så dem lader vi stå.

Fasanreden i græsset lige udenfor udestuen blev reddet med 50 m fårehegn. Da det viste sig at brændeskuret var beboet af solsort, gærdesmutte og rødhals, så kunne sagen klares ved selektiv afhentning af brænde.

Erfaringer med husmåren?

Jo, husmåren gungrer da hen over loftet en gang imellem. Jeg ved ikke hvad den – eller de – laver, men det lyder voldsomt. Vi har vænnet os til det og selv hundene reagerer ikke mere. Da ungernes 17 kaniner en morgen lå døde, med bid i nakke og hals var det godt at vide, at ”måren aldrig tager noget der? Hvor den selv bor”. Det må altså have været naboens mår.

O.s.v. kampen mod naturen fortsætter.

Jens

Besvar | Kommentér

Kirsten Hofset
#4 Kommentar postet d. 02-06-10 kl. 20:15. Emne: Erfaringer med husmår
Kære Jens

Det var helt poetisk

Men du har ret ! Jeg har accepteret at jeg nu bor på landet og det indebærer at naturen/dyrene er en del af mit liv. Mit materielle "gods" har jeg lidt i anden række. Da jeg boede i København så jeg folk sætte pigge på gelænderet på altanen for at duerne ikke skulle skide på på altanen.Nu har jeg svaler i den gamle garage, solsort der har bygget rede i carporten og en vipstjert der har bygget rede på vores ski der ligger under loftet i garagen.

Lige nu afventer vi hvordan Morten Mår opfører sig. Hvis han nu ikke river alt for meget i stykker på vores loft, så vil jeg sikkert godt have ham boende

M.v.h.

Kirsten

Besvar | Kommentér

Chr Christiansen

Svaraktivitet:

(1)
#5 Svar postet d. 02-06-10 kl. 20:49. Emne: Erfaringer med husmår
Det er nogen smukke dyr, der larmer og sviner. De formår at ødelægge al isolation.

Vi har købt en masse "Rockwoll" hulmursgranulat og en rive. Granulatet er fordelt i diverse skunke og refordeles med jævne mellemrum med riven.

Vi fyrer ikke helt så meget efter vores opfindelse. Dyrene har det godt - de larmer i al fald en del -særligt når ungerne kommer - og vi hygger os med den sagte ild i brændeovnen - det er livskvalitet.

Når så huset skal sælges - så får "tilstandsrapporteksperten" sikker et chock - den stakkel !

Besvar | Kommentér

Jes Sig Andersen

Svaraktivitet:

(2)
#6 Svar postet d. 22-06-10 kl. 23:15. Emne: Erfaringer med husmår
Hej Kirsten,

Rent principielt må man jo bakke op om de ovenstående tollerante svar om mårens berettigelse som en del af naturen, MEN, hvis man får ødelagt isoleingen i sin overetage, med påfølgende forøget varmeregning (og CO2 udledning - Uha), OG man bliver vækket hver morgen ved 4-tiden, OG måren iøvrigt pisser og skider dygtigt inde på loftet, hvad der desværre først viser sig efter nogen tid,når vædskerne begynder at trænge ned igennem loftet, ja, så mener jeg nødretstilstanden indtræder.

Bare glem alt om diverse humane metoder, måren vil på et tidspunkt vende tilbage, og så starter hele møllen forfra.

Det bedste du kan gøre er at finde ud af, hvor den kommer ind i huset. Det sker mange gange i forbindelse med tagfoden, eller under tagplader/tegl hvis de såkaldte fugleklodeser mangler (eller man har dem af skumgummi, der mørner med tiden, og iøvrigt heller ikke kan holde en mår ude), eller gennem ventilationsstudse i taget. Prøv at kig efter, eller få en tømrer til at gøre det, og få så utætheden stoppet. Så er problemet i det mindste eksporteret til naboen. Eller må du have fat på fælden, og have marodøren fanget og aflivet.

Hvis du har store træer tæt ved huset, kan du prøve at kigge efter om ikke der er kradsemærker, der hvor måren entrer træet. Hvis det er tilfældet, må du igang med beskærersaven og fjerne grene der hælder ind over huset, evt helt fjerne træet.

God held

vh/Jes

Besvar | Kommentér

Jens Lund Hansen
#7 Kommentar postet d. 23-06-10 kl. 00:34. Emne: Erfaringer med husmår
Hvis man tænkte scenariet helt igennem og vi allesammen havde helt tætte tage, træer klippet ned og nul tolerance - ville husmåren mon så blive en rødlistet, udryddelsestruet art?

Jens

Besvar | Kommentér

Jes Sig Andersen

Svaraktivitet:

(2)
#8 Svar postet d. 23-06-10 kl. 07:12. Emne: Erfaringer med husmår
Hej Jens,

Det tror jeg nu ikke. Husmåren trivedes jo også i Danmark, før vi for alvor begyndte at bygge parcelhuse i 60''erne, og det må naturligvis være op til enhver, om man ønsker at dele sit hjem med en husmår.

vh/Jes

Besvar | Kommentér

Bent Gravesen
#9 Kommentar postet d. 23-06-10 kl. 09:15. Emne: Erfaringer med husmår
Jeg var plaget af måren i et hus i et villakvarter. Plaget på den måde at hele familien blev vækket hver nat grundet dens larm på loftet. Jeg jog den ud hver nat med en skurekost, den kunne ikke lide lyden under den.

Nå, jeg blev noget iriteret over den smukke mår.

Jeg smed naftalinkugler op på loften, og det skal være naftalin, den har ikke været der siden så en anden familie i kvarteret har sikkert fået besøg.

Jeg havde kat dengang. Jeg så en morgen måren sidde på taget, katten på hegnet som gik op til taget. Måren sprang op over katten og direkte ned på jorden, et fald på små tre meter, fantastisk.

Smuk er den men vi vil jo gerne sove om natten.

Besvar | Kommentér

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Email notificering
Du modtager en e-mail når dit indlæg besvares

Google

Web www.fugleognatur.dk
Klik her for avanceret søgning i observationerne

Om www.fugleognatur.dk | Indhold | Rettigheder | Kvalitetssikring | Hjælp | Retningslinier | Ordforklaring | Persondata | Translator