Velkommen til arkivet

Her finder du arkiverede artikler og forumtråde fra Naturbasens nu lukkede hjemmeside "Danmarks Fugle og Natur".

Du kan benytte det nye forum "Artsbestemmelse", hvis du har brug for hjælp til identifikation af dyr, planter eller svampe fundet i Danmark.

Opret ny artsbestemmelse

16. juni 2010

Gedeskæg

Jeg forsøgte at finde ud af, hvilken art gedeskæg, jeg er omgivet af - umiddelbart ville jeg sige eng-gedeskæg, fordi "dens kurvesvøb består af 8 ens kransstillede blade, som er længere end eller oftest af længde med de ægte tungeformede, gule kroner... støvknapperne er forneden gule, foroven mørklila." - citat dansk flora, gyldendal.

Her står også at småkronet gedeskæg har randkroner som er kortere end kurvesvøbet med lysebrune støvknapper (altså også lange kransblade?), og at den forekommer hist og her.

I en anden flora har jeg et billede af stor gedeskæg, som ifølge den bog ikke forekommer i Danmark, men som bortset fra kurvesvøbets bladform og antallet af blade også minder en del om den.

Nu ser jeg så her på siden, at stor gedeskæg betragtes som almindelig - dog uden foto, og at de to andre godt nok er repræsenteret med forskellige foto, men jeg kan ikke se nogen særlig forskel på disse foto.

Mit fund ligner udmærket billedet af eng-gedeskæg i min bog, men ifølge billederne på jeres side, burde den nærmere være småkronet gedeskæg.

Så nu er jeg rigtig forvirret.

Desværre har jeg ikke noget foto for øjeblikket, men den ligner som nævnt meget godt billedet her på siderne af småkronet gedeblad, som jeg desværre ikke selv har billeder af i mine bøger.

Er der nogle som kan hjælpe mig med nogle klare forskelle, for ud fra, hvad min flora siger, burde det være eng-gedeskæg, som er den mest almindelige, også fordi den vokser mange steder.

Bente

De senest indberettede arter i Naturbasen: