Forside» I samarbejde med Naturhistorisk Museum Århus Log ind | Opret profil | Hjælp | Naturbøger
fyld
24. oktober 2014

Forum

Forumoversigt | Start ny tråd | Seneste tråde | Aktive tråde | Ubesvarede tråde | Retningslinjer

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Navn Forum -> Årevingede insekter -> Seneste tråde | Aktive tråde | Ny tråd | Ubesvarede tråde

Hans Øllgaard
Virgichneumon monostagon ? (Læst 292 gange) Postet d. 02-08-10 kl. 20:43
Denne imponerende 3-4 cm lange hveps ligner Ole Bidstrups foto af Virgichneumon monostagon fra Nordsjælland (foreløbig det eneste fund i F&N).

De gule bælter i antennerne og den gule plet på forkroppen lyser langt væk. Jeg har aldrig set arten før. Her færdedes den i hedeagtigt terræn i en skovlysning.

Den brummer ca. som en humlebi, men er lidt mere raslende i lyden, og fløj lavt og meget korte strækninger ad gangen.

Jeg kender ikke forvekslingsmulighederne og ville være glad for oplysninger om arten.

Hilsen, Hans

Virgichneumon monostagon ? (Denne imponerende 3-4 cm lange hveps ligner Ole Bidstrups foto af Virgichneumon monostagon fra Nords)
Foto: Hans Øllgaard
Besvar | Kommentér

Volker Staudt

Svaraktivitet:

(232)
#1 Svar postet d. 08-08-10 kl. 16:30. Emne: Virgichneumon monostagon ?
Hej Hans,

vir har en lidt problem:

Virgichneumon monostagon er max.12mm.

Kilde: Joel Valemberg via hymis.

- se linket HER

Desvære kun til subfamilien Ichneumoninae.

mvh, Volker

Besvar | Kommentér

Hans Øllgaard
#2 Kommentar postet d. 08-08-10 kl. 17:18. Emne: Virgichneumon monostagon ?
Foreløbig tak for assistance !

Jeg kan desværre alt for lidt om insekter.

Hvis Virgichneumon er snyltere, kunne en velvoksen vært måske bevirke, at insektet opnåede en overstørrelse, men en overstørrelse på 3 x lyder utrolig ??

Hvordan kommer man nu videre uden indsamling ?

Hilsen, Hans

Besvar | Kommentér

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Email notificering
Du modtager en e-mail når dit indlæg besvares

Google

Web www.fugleognatur.dk
Klik her for avanceret søgning i observationerne

Om www.fugleognatur.dk | Indhold | Rettigheder | Kvalitetssikring | Hjælp | Retningslinier | Ordforklaring | Persondata | Translator