Forum-arkiv

 Velkommen til arkivet

Her finder du arkiverede artikler og forumtråde fra Naturbasens nu lukkede hjemmeside "Danmarks Fugle og Natur".

Du kan benytte det nye forum "Artsbestemmelse", hvis du har brug for hjælp til identifikation af dyr, planter eller svampe fundet i Danmark.

Opret ny artsbestemmelse

8. september 2006

Kamp på liv og død i makroverdenen

En dugfrisk historie fra det virkelige naturliv:

Jeg har lige overværet et fantastisk drama mellem to edderkopper her i huset.

En zebraedderkop gik på væggen, og jeg skyndte mig at fotografere den

for at få et godt billede til min samling. Den vandrede hele vejen over loftet og endte pludselig i favnen på en mejeredderkop, der sad og ventede på den.

Størrrelsesforholdet mellem de to var imponerende. Mejeren var kun en lille tynd en, og den anden en ordentlig basse. Men alligevel var zebraedderkoppen i løbet af 15 sekunder helt indspundet, og jeg fotograferede for at forevige det. Var sikker på, at den havde taget sine sidste skridt.

Så jeg lagde apparatet og ville vente til mejeren skulle til at spise for at få et par billeder mere.

Men da jeg vendte tilbage havde den indspundne bylt alle ben fri og var

ved at frigøre sig for spindet. Et øjeblik efter gik den videre, mens mejeren stak af så hurtigt den kunne. Fantastisk oplevelse. Jeg ryster endnu af spændingen. :-)

Jeg har fået billeder af det hele, og jeg lægger et par stykker ind på tråden, når jeg har fået dem redigeret.

Skulle lige af med historien først :-)

Har mejeren mon taget fejl af den og en flue? Ville zebraedderkoppen have ædt mejeren?

Venlig hilsen Anni


De senest indberettede arter i Naturbasen: