Forside» I samarbejde med Naturhistorisk Museum Århus Log ind | Opret profil | Hjælp | Naturbøger
fyld
23. maj 2013

Artikler

Artikeloversigt | Skriv ny artikel | Seneste artikler | Opdaterede artikler | Retningslinjer

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Navn Artikler -> Boganmeldelser & boglister

Poul Evald Hansen
Naturen i danmark - Skovene: en kort anmeldelse. (Læst 2061 gange) Postet d. 02-12-10 kl. 13:12
Naturen i danmark - Skovene: en kort anmeldelse. (Dette er det 4. bind i serien om naturen i Danmark. De andre udgivne bind har handlet om geologien, )
Poul Evald Hansen har vedhæftet dette billede
Dette er det 4. bind i serien om naturen i Danmark. De andre udgivne bind har handlet om geologien, havet og det åbne land.

Anmeldelsen er udtryk for nogle af de vigtige indtryk der har bundfældet sig hos mig efter at jeg har læst bogen. Den øver selvfølgelig ikke fuld retfærdighed til alle aspekter og afsnit.

De danske skoves type, historie og internationale og geografiske placering sættes i perspektiv inden man går over til en beskrivelse af de forskellige skovtyper. Der redegøres for de forskellige fødekæder og de dyr, planter, svampe og bakterier der fungerer hvor. Overordnes sondres mellem græsser- og nedbryderfødekæden, d.v.s. hvem, der spiser primærproducenter: planter og andre fotosyntetiserende organismer, og hvem der lever af at nedbryde dødt plante- og dyremateriale. Der er gennemgange af de vigtigste dyre-, plante- og svampegrupper og deres tilknytning til naturtyper, værter og substrater. Hovedvægten lægges på de mest synlige og kendte blandt dyr og planter. Der ret få, men også ret velvalgte eksempler på f.eks. karakteristiske insekter, svampe m.v. – som ikke er så kendte uden for nørdekredse.

Der er også en kort gennemgang og perspektivering af skovrejsningen. – Her kunne jeg godt have ønsket mig, at man var gået lidt dybere!

Der er nogle vigtige beskrivelse af ”veterantræer”, d.v.s. gamle træer, der får lov at blive stående, i skovbryn og mere afsides dele af skoven – og deres betydning for skovens samlede biodiversitet med alle de dyr, planter og svampe, der er knyttet til dem. I det hele taget er gennemgangen af de særlige levesteder i skoven noget af det mest værdifulde i bogen.

M.h.t. skovøkologiske forhold er der en kort gennemgang af mykorrhizatyper, som ikke behøvede at være så kort.

Der er mere naturpolitiske afsnit om skovenes samfundsmæssige betydning m.h.t. friluftsliv. De er ganske vellykkede. I en tid, hvor mange friluftsorganisationer buser på med at få proppet alle mulige friluftsaktiviteter ind i skovene, er det talende, at den brugerundersøgelse der beskrives, siger at folk først og fremmest efterlyser fred og ro og også mulighed for naturoplevelse, når de besøger skovene. – Det er en meget stor del af den danske befolkning, der bruger skovene rekreativt – langt flere, end der benytter biblioteker og biografer.

De tidligere bind om geologien, havet og det åbne land har haft ret detaljerede beskrivelser af økologiske sammenhænge og hvilke arter, der havde betydning hvor. – Har man mon fået kritik af disse bind for at være for ”nørdede” og søgt at imødekomme kritikken? – Trist hvis dette er tilfældet.

Sproget er godt og roligt og seriøst. Jeg synes ikke folk behøver at blive hægtet af, selv om man hverken har den store eller den lille ledvogtereksamen.

Naturen i Danmark er vel tænkt som afløser for Danmarks Natur fra Politikens Forlag, som betød meget for naturdebatten og naturinteressen i 1970erne og 1980erne. Hvor Danmarks Natur stedvis havde tendenser til at ”tale ned” til læserne og blive lovlig populistisk, så er dette ikke tilfældet med Naturen i Danmark, som mere taler ”til og med” folk. Perspektivet er mere sammenfattende og generaliserende. Men det er nu synd, at ikke flere af vores dygtige folk med højt fagkundskab har fået lov til at udfolde sig lidt mere om forskellige dyregrupper.

Naturen i Danmark forsøger at være alment dannende på seriøst plan. Og det synes jeg egentlig – trods et par kritiske bemærkninger – lykkes rigtigt godt. De holdninger man fornemmer bag teksterne er, at man tager truslerne mod natur og miljø, herunder klimaændringerne alvorligt. Men også, at man prøver at se tingene fra "modpartens" side. D.v.s. de private lodsejere, der trods alt helst ikke vil have røde tal på bundlinjen. Der sondres på udmærket vis mellem problemerne omkring private skove og offentligt ejede skove.

Det er absolut en bog man som naturinteresseret bør læse!

ISBN 978-87-02-03030-3. Gyldendal. Udgivet med støtte fra Augustinusfonden. Redaktion Peter Friis Møller. Mange forfattere. Jeg har set priser på fra 545 til 699 kr + forsendelse. Man kan vist også købe hele værket for ca. 3000 kr.

Kommentér

Anni & Peter Nielsen
#1 Kommentar postet d. 04-12-10 kl. 10:56. Emne: Naturen i danmark - Skovene: en kort anmeldelse.
Tak for en god fremstilling og vurdering af bogen. Jeg tror nu, jeg bliver nødt til at anskaffe hele værket.

vh/Peter

Kommentér

Ole Jørgensen
#2 Kommentar postet d. 07-12-10 kl. 10:29. Emne: Naturen i danmark - Skovene: en kort anmeldelse.
Kære Poul Evald Hansen

Som projektleder af "Naturen i Danmark" er det altid spændende at se, hvad dem, værket er tænkt til, synes om det. Jeg har derfor med interesse noteret mig dit ønske om mere økologi- og miljødiskussion. Det vil jeg prøve at indfri i det sidste bind - det om de ferske vande, som forhåbentlig kommer til efteråret. Jeg har også noteret mig dine meninger om værkets stil og holdninger. De glæder mig meget, for de fortæller mig, at vi har ramt det, vi gerne ville.

Mange hilsner

Ole Jørgensen, Gyldendal

Kommentér

Poul Evald Hansen
#3 Kommentar postet d. 07-12-10 kl. 11:57. Emne: Naturen i danmark - Skovene: en kort anmeldelse.
Kære Ole Jørgensen!

Der er godt, hvis økologi og miljø bliver vægtet højt. Men min holdning er også, at man ikke kan kan komme i dybden med økologi og miljø uden et solidt artskendskab, hvilket efter min mening kom fornemt til udtryk i bindet om det åbne land/agerlandet. - I bør ikke ikke være bange for, at folk skal finde artsomtalerne for "nørdede" når I giver grundige forklaringer på vigtige arters betydninger i fødekæderne og for de økologiske balancer.

Jeg er godt tilfreds med de indtil nu udgivne bind, som jeg alle har læst. Men det under mig lidt, at I ikke gøre mere for udbredelsen af værket.

Venlig hilsen

Poul Evald Hansen

Kommentér

Ole Jørgensen
#4 Kommentar postet d. 07-12-10 kl. 13:04. Emne: Naturen i danmark - Skovene: en kort anmeldelse.
Kære Poul

Tak for svaret. Mht. udbredelsen: Ja, man er nok vant til, at et storværk ses tydeligere i offentligheden. Faktisk har der været gjort rigtig meget i tidens løb, det ses bare ikke alligevel. Især har forhandlerne ikke ligefrem stået i kø for at eksponere værket. Måske ligger dets vægt lidt for meget ovre i den seriøse ende. Men hvis du eller andre har forslag til noget, vi yderligere kan gøre, så vil jeg være glad for at høre det.

Mange hilsner

Ole

Kommentér

Kim Biledgaard
#5 Kommentar postet d. 07-12-10 kl. 13:32. Emne: Naturen i danmark - Skovene: en kort anmeldelse.
Jeg har haft stor glæde af de indtil nu udkomne bind af Naturen i Danmark. Jeg ser meget frem til bindet om de ferske vande, da jeg har "noget med vand". Bindet om havet er også blevet skamlæst fra ende til anden! Min holdning til værket generelt er på linje med Poul Evalds.

M.h.t. eksponering/markedsføring så tror jeg et værk som Naturen i Danmark er oppe mod ganske hårde odds. Prøv at gå ind hos en almindelig boghandler idag. For det første er det mange steder sådan, at bøgerne langtfra er enerådende på hylderne - der er fyldt op med alverdens andet "skrammel". På boghylderne er halvdelen af pladsen reserveret til krimier, en fjerdel til tidens øvrige bestsellere. Og så er der de sidste 25% af hyldepladsen, hvor den hårde kamp står mellem udvalget af faglitterære bøger.

De danske naturbøger er for størstedelens vedkommende rimeligt let tilgængelig litteratur, bl.a. en af tidens trend med den ene bog efter den anden med fotos af fugle. Ikke et ondt ord om det. Men et værk som Naturen i Danmark bliver i hvert fald ikke markedsført af og hos boghandleren, hvor de mere letfordøjelige ting bliver stillet forrest, når der tænkes omsætning. Så det er ikke der, man opdager værkets eksistens!

Markedsføringen af sådan et værk må ske via andre kanaler. Her kunne internettet jo være oplagt. Og her synes jeg, at man har fejlet fra Gyldendals side. Der er lavet en hjemmeside - - se linket HER - men den er slet ikke blevet opdateret, fx med ændringer i tidspunkterne for udgivelse af de enkelte bind. Generelt burde siden, udover de nødvendige opdateringer i forhold til værkets udgivelse, også løbene være "peppet op" med sideopslag og eksempler på tekster fra værket.

Værket fortjener stor udbredelse, for det rummer en masse spændende viden. Det er bare ærgerligt, at fagbøger i Danmark skal være så dyre!

Kommentér

Michael S. Jensen
#6 Kommentar postet d. 07-12-10 kl. 13:40. Emne: Naturen i danmark - Skovene: en kort anmeldelse.
Hej Kim

Ja, de er dyre, men Danmark er et lille land, og der ligger et ikke ubetydeligt arbejde bag den slags bøger.

Som du også er inde på, har den slags heller ikke førsteprioritet hos boghandlerne. Det er ikke den slags litteratur, der holder omsætningen oppe, så forlagene er nødt til at bekoste langt det meste af markedsføringen selv.

Mvh Michael - der af og til løser konsulentopgaver for et konkurrerende forlag.

Kommentér

Poul Evald Hansen
#7 Kommentar postet d. 23-12-10 kl. 16:44. Emne: Naturen i danmark - Skovene: en kort anmeldelse.
Jeg er ved at (gen)læse bindet om det åbne land. Det har også mange fine kvaliteter. Måske vil jeg anmelde det lidt senere.

Kommentér

Martin Bjerg
#8 Kommentar postet d. 30-12-10 kl. 20:02. Emne: Naturen i danmark - Skovene: en kort anmeldelse.
Har op til jul genlæst Det Åbne Land. Heldigvis betød placering ret højt oppe på ønskelisten, at Skovene kom på reolen, altså der er den ikke endt endnu; jeg læser og bladrer. Dejligt værk. Hvad med et om Moser snarest; glæder mig til Rigkærene og Højmoserne. Dejlig bog. Tak for den.

Kommentér

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Email notificering
Du modtager en e-mail hvis artiklen kommenteres

Google

Web www.fugleognatur.dk
Klik her for avanceret søgning i observationerne

Om www.fugleognatur.dk | Indhold | Rettigheder | Kvalitetssikring | Hjælp | Retningslinier | Ordforklaring | Persondata | Translator