Forum-arkiv

 Velkommen til arkivet

Her finder du arkiverede artikler og forumtråde fra Naturbasens nu lukkede hjemmeside "Danmarks Fugle og Natur".

Du kan benytte det nye forum "Artsbestemmelse", hvis du har brug for hjælp til identifikation af dyr, planter eller svampe fundet i Danmark.

Opret ny artsbestemmelse

8. februar 2011

Springfrøerne vandrede også i den voldsomme storm

Det er god latin, at stille og fugtigt vejr er optimalt for paddevandringer. Men ingen regel uden undtagelser.

I går aftes, mandag den 7. februar, havde jeg sat mig for at tage en tur i skoven for at lede efter bl.a. springfrøer nær og i nogle gode ynglevandhuller. Men vejrudsigten tegnede efterhånden dårligt, da det i løbet af aftenen og natten ville udvikle sig til storm og endog orkan. Det var jeg ikke begejstret for – af to årsager. Dels pga. min egen sikkerhed, og dels fordi det plejer at lægge en dæmper på padders aktivitet, og det er næsten umuligt at høre kvækkende springfrøer. Men jeg skulle naturligvis på min natlige skovtur, som jeg havde set frem til det sidste døgns tid!

Jeg tog af sted ret tidligt, dvs. kl. 19.30, hvor stormen ikke havde fået ordentligt fat endnu. Jeg fandt desværre ingen springfrøer i tre ellers gode ynglevandhuller. Dog fandt jeg i ét skovvandhul to hunner af Lille Vandsalamander, hvoraf den ene var på vej ned i det:

www.fugleognatur.dk/gallery...

Kl. 21.30 forlod jeg skoven, og her stødte Rune Stegmann Hansen (en dygtig feltherpetolog) til, idet vi besøgte et springfrøvandhul ved Ellemarkskolen, der grænser op til et større buskads, men ingen store træer. Så ville vi ikke være i fare under stormen! Vandhullet er blevet oprenset for et års tid siden, så det er ret let at se frøer i vandet.

Ved første inspektion hele vejen rundt om vandhullet så vi kun én springfrø (en han) i vandet. Vi kedede os ikke, og den herpetologiske snak gik lystigt! Vi forblev ved vandhullet i halvanden time, dvs. til kl. 23.00. Stormen tog virkelig til, og vi frøs faktisk efterhånden, selv om temperaturen var 6-7 gr. C.

Vi kan næsten sige, at det begyndte at myldre med springfrøer i det vilde storm! Vi talte dem ikke systematisk, og vi gik adskillige gange rundt om vandhullet. Men vi er helt sikre på, at der var mindst syv individer (fem hanner og to hunner), og seks af disse var direkte på vandring ned til vandhullet i den kraftige storm. Tidligere på aftenen var der lidt finregn, men den ophørte fra ca. kl. 20.

Alt i at en positiv overraskelse, at stormen tilsyneladende ikke lagde en dæmper på springfrøvandringerne!

På dette billede ses en han under vandring.

Og her er en ægfyldt hun på vej ned i vandet:

www.fugleognatur.dk/gallery...

Venligst

Henrik Bringsøe


Foto: Henrik Bringsøe

De senest indberettede arter i Naturbasen: