Velkommen til arkivet

Her finder du arkiverede artikler og forumtråde fra Naturbasens nu lukkede hjemmeside "Danmarks Fugle og Natur".

Du kan benytte det nye forum "Artsbestemmelse", hvis du har brug for hjælp til identifikation af dyr, planter eller svampe fundet i Danmark.

Opret ny artsbestemmelse

28. februar 2011

gråmåge 3k eller grå måge...?

I eftermiddags holdt jeg ved O.H. Fiskeeksport i/ved Hirtshals og tjekkede måger og mågeben (for CRs/ColorRings).

På et tidspunkt brugte jeg håndkikkerten gennem forruden og kiggede over på et højt tag ret langt væk (ca 490 meter i flg. Krak map.krak.dk/m/pyBY2) på Claus Sørensens bygning ved Herluf Trollesvej, hvor der tit raster mange måger.

Der stod så hvid en måge, at jeg vist allerførst tænkte "is.. ismåge er den sgu for stor til.." og hurtigt fik jeg svinget bilen rundt, så jeg kunne bruge teleskobet gennem den åbne siderude.

Her kunne jeg igen se, at den godtnok var MEGET hvid, men at tændstiknæbbet (blegt-rødligt med sort spids) var ret gråmågeagtigt.

Jeg kørte hurtigt over på Cort Adelersvej, hvor der er bedst udsigt over den østvendte del af ovennævnte tag og fik lidt fotos og en stump video inden den fløj.

Hale og begge vingers svingfjer virkede helt hvide, uden antydninger af skygger.


Foto: Lars Pedersen

De senest indberettede arter i Naturbasen: