Forum-arkiv

 Velkommen til arkivet

Her finder du arkiverede artikler og forumtråde fra Naturbasens nu lukkede hjemmeside "Danmarks Fugle og Natur".

Du kan benytte det nye forum "Artsbestemmelse", hvis du har brug for hjælp til identifikation af dyr, planter eller svampe fundet i Danmark.

Opret ny artsbestemmelse

24. marts 2011

hjælp søges til afsluttende eksamens opgave

Ja, så skal jeg altså bruge jeres hjælp igen igen....

Jeg har Endelig langt om længe fundet frem til et emne jeg gerne vil skrive om til min afsluttende eksamens opgave.... jeg kan lige nævne at jeg er ved at uddanne mig til Jordbrugsteknolog på Miljø og Natur linjen i Århus, og er færdig til juni.... men først skal denne opgave lige klares....

jeg vil gerne skrive om danske rødliste insekter og fredede insekter i Danmark.... men da jeg ikke helt tror det er nok, vil jeg nok også gerne prøve at komme med forslag til udarbejdelse af naturplaner som kan gavne insekter, og der vil jeg nok udvælge en eller to arter til dette.... hvis jeg lige hurtigt skal remse en ganske kort problemformulering op kunne den se sådan ud:

danske rødliste insekter - beskrivelse af disse - hvor slemt står det til?

danske fredede insekter - beskrivelse af disse - hvor slemt står det til?

beskrivelse af den danske rødliste generelt

den danske rødliste kontra EF habitatdirektiv

hvilke krav til levesteder stiller disse insekter? (udvalgte arter)

eventuelle forslag til naturplaner-naturforbedringer til gavn for de udvalgte arter

hvad bliver der pt gjort for at gavne insekters levesteder? (Danmark og Europa eksempler)

ja, det var jo en ordentlig mundfuld.... og det er kun en midlertidig problemformulering, så den kan nå at ændre sig mange gange.... så, nu vil jeg gerne spørge alle jer:

hvad synes i om min problemformulering..?? har i forslag til ændringer, forbedringer..?? hvis i kender til noget litteratur eller links som ville kunne gavne mig, så er det også meget velkomment..!! :)

og endelig, så skal jeg bruge en ekstern vejleder til projektet.... en som vil hjælpe, og støtte mig igennem projektet.... måske er der en herinde..?? :) eller har i forslag til hvor jeg finder en..?? jeg tænker DMU Kalø som en mulighed.... jeg er pt i praktik hos DMU Silkeborg, men jeg tror ikke de har så mange insekt projekter, udover vandløbs fauna.... jeg skal så også først rigtig igang med projektet efter praktikken....

jeg håber der er nogen som vil bruge en smule tid på at hjælpe mig lidt videre, for det er et lidt svært emne for mig, da vi næsten ikke har haft om det i undervisningen, men til gengæld har jeg meget stor interesse i det og brænder for emnet.... på forhånd mange tak.... :D

ps: jeg faldt over dette dokument, det ser ud til at være noget som kan bruges:

www.entoweb.dk...artsstatus-2008.pdf

og et billed som beviser min store interesse for insekter.... hav en rigtig god dag allesammen.... :D





Foto: Line Larsen

De senest indberettede arter i Naturbasen: